Goed nieuws voor huidige en toekomstige bestuurders van elektrische voertuigen (EV): Europese beleidsmakers hebben onlangs de Alternative Fuels Infrastructure Regulation goedgekeurd, ook bekend als “AFIR”. Vanaf begin volgend jaar, wanneer deze wetgeving van kracht wordt, zullen alle EV-bestuurders binnen de Europese Unie (EU) profiteren van dezelfde regels en normen voor het openbaar laden van EV’s op élke Europese weg, ongeacht in welk land ze wonen of ze op bezoek zijn. Dankzij bindende minimumdoelen voor EV-infrastructuur, gekoppeld aan het aantal EV’s in elk land, zullen EV-bestuurders ook profiteren van een groter oplaadnetwerk.
Verwacht wordt dat AFIR het rijden met EV aanzienlijk zal verbeteren: EV-gebruikers zullen toegang hebben tot gemakkelijk te vinden, gebruiksvriendelijke laadstations op elke 60 km van hun reis binnen de 27 EU-landen. Probleemloze betaling gekoppeld aan transparante en goed zichtbare tarieven zullen het vertrouwen en de ervaring van EV-rijders verbeteren. Op deze manier zal AFIR zonder twijfel bijdragen aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen van de EU: de “Green Deal” die Europa tegen 2050 klimaatneutraal moet maken, met de “Fit for 55” als tussenstap, die tegen 2030 een vermindering van de CO2-uitstoot met 55% voorschrijft.
Maar met AFIR alleen krijgen we de klus niet geklaard. Ondanks de uniforme aanpak van AFIR maakt EV-laden nog steeds geen volledig gebruik van het belangrijkste dat de EU in de afgelopen 30 jaar heeft verwezenlijkt: de Single Market, ofwel de interne markt van de EU.
De Single Market heeft “vier vrijheden” bepaald die vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en mensen garanderen. Dit betekent onder andere dat een bedrijf hetzelfde product in elk van de 27 EU-staten zou moeten kunnen verkopen. Maar met EV-laders zijn fabrikanten zoals EVBox nog steeds genoodzaakt om verschillende productvarianten te ontwikkelen om hun hardware in alle EU-landen te kunnen installeren: in het ene land is een extra schuko-stekker vereist, in een ander land een sluiter om het stopcontact af te dekken. Weer een ander dringt aan op een extra meter bovenop een door de EU gecertificeerde meter om vast te stellen hoeveel elektriciteit er wordt gebruikt. Of een externe noodknop om een al veiligheidsgecertificeerd laadstation uit te schakelen. Toch is geen van deze nationale vereisten op grote schaal verplicht gesteld buiten de één of twee EU-landen die ze opleggen, waardoor je je zou kunnen afvragen of ze echt bedoeld zijn om de Europese burger van dienst te zijn.
Het zal geen verrassing zijn dat het ontwerpen en produceren van meerdere prototypes EV-laders – in plaats van slechts één – veel meer ingenieurs vereist (die schaars zijn en die hun unieke vaardigheden op een betere manier kunnen inzetten). Het vraagt meer en ander personeel om deze complexe operatie uit te voeren, langere doorlooptijden en verschillende onderdelen om die langdurige – en vaak dure – certificeringsprocessen doorlopen. We hebben het hier over miljoenen euro’s aan extra kosten en buitensporige en jarenlange vertragingen om een laadstation in al zijn variaties beschikbaar te maken in 27 EU-landen.
Stel je eens voor dat deze extra mensen en budgetten zich zouden kunnen richten op datgene wat de groene naald echt kan bewegen: het ontwikkelen en produceren van meer EV-laders binnen een korter tijdsbestek en volgende innovaties op het gebied van slim opladen bevorderen. Slim opladen maakt het nu al mogelijk dat EV-gebruikers kunnen kiezen om alleen te laden als er zonne-energie of andere hernieuwbare energie beschikbaar is. Of om het laden te stoppen wanneer de vraag naar energie piekt, waardoor de druk op het overbelaste elektriciteitsnet afneemt en er minder grote aanpassingen aan het elektriciteitsnet nodig zijn. De volgende stap zou EV’s kunnen veranderen in batterijen op wielen, die stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet thuis.
Dit is precies wat een Single Market voor EV-laden zou doen. Met meerdere lokale regels riskeren we dat elektrische mobiliteit zich in verschillende snelheden ontwikkelt. Met een Single Market krijgen we één Europa met één snelheid.
Maar hoe komen we daar? EVBox is momenteel voorzitter van de belangrijkste vereniging van onze sector, ChargeUp Europe, die een duidelijk pad heeft uitgestippeld voor de EU om de klimaatuitdaging aan te gaan en onze sector sneller te laten groeien. We moeten:
- Gebruikmaken van de groeibevorderende kracht van de Single Market, de AFIR ten uitvoer leggen en ongerechtvaardigde belemmeringen in de lokale regelgeving wegnemen door middel van verdere harmonisering.
- Het vereenvoudigen van de regelgeving om de efficiëntie van de toeleveringsketen te maximaliseren en personeelstekorten op te lossen.
- Investeren in een elektriciteitsnetwerk om het geschikt te maken voor de elektrificatieagenda van de EU en het netwerk ontlasten door middel van beleidsmaatregelen die slim opladen mogelijk maken – zoals het verplicht stellen dat EV-voertuigen gegevens delen met EV-laders, bijvoorbeeld batterijstatus.
- Formaliseren van open, door de EU-industrie geleide standaarden en protocollen OCPP en OCPI. OCPP – waarvan de laatste versie slim laden ondersteunt – stelt klanten in staat om de optimale hardware- en softwarecombinatie te kiezen, terwijl eventuele nieuwe normen eerder als aanvullende verbeteringen moeten dienen dan als vervanging van OCPP.
- Een nieuwe bestuursstructuur opzetten om een naadloze integratie van EV-laden in de energie-, digitale en transportsectoren te vergemakkelijken. Een doeltreffende interactie tussen EV-oplaadinfrastructuur en deze sectoren is essentieel voor duurzame vooruitgang.
Als bedrijf en industrie staan we klaar om te helpen bij de overgang van voertuigen op vervuilende, fossiele brandstoffen naar schoon vervoer. Maar in het licht van de toenemende klimaaturgentie waaraan we deze zomer allemaal pijnlijk zijn herinnerd, moeten we sneller handelen. Met een Single Market voor EV-laders kan onze sector de EU helpen haar AFIR-doelstellingen te behalen en waarschijnlijk zelfs te overtreffen. En ervoor zorgen dat elke Europeaan die op pad moet, de EV kan laden waar en wanneer die dat wil. In een Europa met één snelheid zal elektrische mobiliteit niets minder zijn dan… een gewone realiteit.
Zuzana Púčiková, Director Policy Europe bij EVBox