Het is niet helemaal één op één te vertalen naar zakelijke evenementen, maar illustratief is het wel. In een groot onderzoek van Initiatief Duurzaam Gastvrij uit 2008 zegt 87% van de consumenten het belangrijk tot zeer belangrijk te vinden dat bedrijven in de gastvrijheidsector maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een overgrote meerderheid (91%) laat in zijn keuze het MVO-aspect ook meewegen.
Bezoekers van evenementen lijken dus klaar voor meer duurzaamheid. Wordt daar bij de organisatie van zakelijke bijeenkomsten ook op ingespeeld? Diverse evenementenbureaus en cateraars bieden ‘groene’ producten en ook binnen brancheorganisatie IDEA (evenementenbureaus) is de discussie over MVO op gang gekomen.
Maar een hoge vlucht heeft het verschijnsel nog niet genomen. Waarschijnlijk komt dat omdat opdrachtgevers nog relatief weinig aandacht hebben voor duurzaamheidsaspecten bij meetings en congressen. “In alle bescheidenheid moet ik toegeven dat wij nu pas de eerste stappen op dit gebied zetten,” zegt Deborah de Laat van verzekeraar Aegon. “Zo zijn de stoelen in ons eigen conferentiecentrum, waar we bijvoorbeeld tussenpersonen ontvangen, volgens het cradle-to-cradle-principe ontworpen door Herman Miller. We schenken Max Havelaar koffie, maar hebben nog geen biologische catering. De reden is dat meetings niet onze core business zijn. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zoeken wij meer in financiële zekerheid, transparantie en compliance.”
Lees het volledige artikel via de link.