Zeeman heeft vandaag het MVO-jaarverslag over 2019 gepubliceerd. Hierin wordt openheid gegeven over de voortgang van het MVO-beleid en worden de ambities gedeeld voor 2020. Een van de doelstellingen voor 2019 was het gebruik van duurzaam katoen verdubbelen, welke ruimschoots is behaald.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen maakt sinds de oprichting van Zeeman in 1967 deel uit van de manier van werken en nu bewijst Zeeman wederom dat zuinig zijn op mens, milieu en maatschappij prima samengaat met lage prijzen.
Gebruik duurzaam katoen ruim verdubbeld
Waar Zeeman in 2018 ruim 10 procent duurzaam katoen gebruikte, is dat in 2019 meer dan verdubbeld (zie pagina 38). Arnoud van Vliet, manager MVO en Kwaliteit licht toe: “Het doel is daarmee overtroffen. En samen met de leveranciers kiezen wij nu ook vaker voor duurzamere alternatieven met grondstoffen als gerecycled katoen en gerecycled polyester.” Het doel van Zeeman is om in 2020 collectiebreed 25 procent duurzame materialen te gebruiken om de milieu-impact structureel te verminderen. “Voor onze klanten betekent dit dat zij erop kunnen vertrouwen dat onze artikelen verantwoord zijn geproduceerd. Daarnaast kunnen zij voor een variant van duurzaam materiaal kiezen, welke te herkennen is aan het groene Eco-label dat vanaf dit najaar in onze winkels zichtbaar zal worden”, aldus Van Vliet.
Zuinig in de coronacrisis
Ook in de huidige tijd blijft Zeeman zuinig op mens, milieu en maatschappij. Erik-Jan Mares, CEO van Zeeman, vertelt: “In een crisis komt het ware karakter van een bedrijf of merk naar boven. We zijn trots om te zien dat het Zeeman ook in deze tijden lukt om nauw verbonden te blijven met onze partners en zuinig te zijn op het belang van iedereen in de hele keten. Zo blijven we een transparante dialoog voeren, met respect voor elkaar en met oog voor de menselijke maat.”
Transparante stappen in 2019
Het jaar 2019 was succesvol voor Zeeman. Zo werd Zeeman lid van Fair Wear waarmee een volgende stap is gezet in het verder verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de kledingproductie. Ook maakte de winkelketen haar productielocaties openbaar middels deze wereldkaart waarop onder andere de leveranciersnaam, de adresgegevens, het type fabriek en het aantal medewerkers in de fabriek worden weergegeven.
Daarnaast staat sinds 2019 het productieland in het waslabel van Zeeman-kleding en -textiel vermeld. Hierbij wordt verwezen naar de landenpagina op de website van Zeeman, bijvoorbeeld China. Consumenten vinden hier achtergrondinformatie over productie in het betreffende productieland. Tot slot is Arnoud van Vliet verkozen tot MVO-manager van het Jaar vanwege zijn authentieke en intrinsieke motivatie om duurzame verandering teweeg te brengen.