Duurzame keuzes maken zijn tegenwoordig prioriteit. In het dagelijks leven is dat belangrijk, maar ook in het werkgebied is het minstens zo goed om bij stil te staan. Wil je weten hoe je als marketeer duurzame keuzes kunt maken? Hieronder zetten we het voor je op een rij.
1. Duurzame marketing
Als marketeer ben je continu bezig voor verschillende klanten, of misschien ben je wel werkzaam als marketeer bij een onderneming. Heb je er eigenlijk wel eens bij stilgestaan dat je ook marketing kunt uitvoeren op een duurzame manier?
Een onderdeel binnen online marketing is linkbuilding. Linkbuilding is een langetermijnproces en het duurt even voordat je de gewenste resultaten ziet. In principe moet je dus continu bezig zijn met linkbuilden: het verzamelen van websites die openstaan voor het plaatsen van een link, het doen van een zoekwoordenonderzoek en het schrijven van pakkende blogs. En dat keer op keer.
Om te voorkomen dat je je continu bezig moet houden met linkbuilding, is het een tip om gebruik te maken van Popi – Linkbuilding platform. Op dit linkbuildingplatform staan de websites al voor je klaar waar je een link op kan plaatsen. Dat hoef je dus niet meer zelf uit te zoeken. Bovendien kun je ook het zoekwoordenonderzoek en het creëren van content door hen laten uitvoeren, zodat jij alsnog kunt profiteren van de voordelen op de lange termijn. De lange termijn is immers erg belangrijk als het aankomt op duurzame marketing. Bovendien bespaart dit jou tijd en kun jij je focussen op andere taken, wat natuurlijk ook kan worden gezien als een vorm van duurzaamheid.
2. Thuiswerken
Als marketeer kun je er ook voor kiezen om regelmatig in de week te gaan thuiswerken. Met thuiswerken kun je namelijk al een heel verschil maken als het gaat om duurzaamheid. Zo hoef je niet de weg af te leggen van kantoor en terug naar huis met de auto of met de trein. Op deze manier voorkom je dat er weer CO2 wordt uitgestoten, terwijl jij gewoon op dezelfde manier jouw werkzaamheden kunt uitvoeren – alleen vanaf een andere locatie.
3. Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Als marketeer is het ook erg belangrijk om na te denken hoe jij, of het bedrijf waar jij werkzaam voor bent, maatschappelijk verantwoord ondernemen kan doorvoeren. Ook hoe je dit kunt laten doorschemeren naar de buitenwereld is een belangrijk punt. Denk bijvoorbeeld aan hoe het bedrijfspand verduurzaamd kan worden en hoe je op een duurzame manier communicatiemiddelen kunt drukken. Je kunt deze duurzame stappen natuurlijk ook verwerken in jouw marketingstrategie, zodat je ook aan de rest laat zien dat jouw bedrijf werkt aan duurzaamheid.