Zepp.solutions, een Nederlandse koploper op het gebied van waterstof-brandstofceltechnologie, onthult deze week op de IAA beurs in Hannover hun nieuwste innovatie voor emissievrij zwaar transport: de zepp.europa H2 Fuel Cell Truck. Deze 40-tons waterstof-elektrische trekker is gebaseerd op de Mercedes-Benz Actros. De voertuigen combineren een workflow gelijk aan dieselvoertuigen met de voordelen van emissievrij transport.

De zepp.europa truck biedt een bereik van meer dan 700 km dankzij de waterstofopslag van 58,8 kg op 350 bar, en is volledig uitgerust met een slaapcabine. De vrachtwagen kan standaard 45ft containers op een reguliere oplegger te trekken, zonder aanpassingen aan de voertuigconfiguratie. Dit zorgt ervoor dat de vrachtwagen een praktische en direct inzetbare oplossing biedt voor langeafstandsvervoer zonder CO2-uitstoot.

Eerste klanten reeds aan boord

De eerste twee zepp.europa vrachtwagens zijn reeds verkocht. Vos Transport Group en de Inland Terminals Group hebben hun vertrouwen in deze technologie getoond door de trucks al vroeg in het ontwikkelproces aan te schaffen. Bezoekers van de IAA kunnen de vrachtwagens in detail bekijken:

  • De truck van Inland Terminals Group wordt tentoongesteld op de stand van zepp.solutions in Hal 24, stand C21.
  • De truck van Vos Transport Group is te zien in Hal 12, stand D37. Hier is de cabine gekanteld, waardoor het brandstofcelsysteem en de waterstofopslag van dichtbij te bekijken zijn.

Emissievrij transport zonder concessies

De zepp.europa vrachtwagens maken de transitie naar emissievrij transport mogelijk zonder in te leveren op prestaties. Ze bieden dezelfde operationele voordelen als dieseltrucks, maar zonder de uitstoot van broeikasgassen. Ze zijn uitgerust met het krachtige X150 waterstof-brandstofcelsysteem van zepp.solutions, een systeem waarvan de kleinere 50kW variant al langere tijd operationeel is in o.a. de Rotterdamse watertaxi en een generatorset voor vliegtuigen op Schiphol.