YB wil maximale impact maken voor mens, dier en onze aarde. YB sluit haar eigen vestigingen en gaat verder als franchiseorganisatie en leverancier van plantaardige producten. Horeca was nooit een doel op zich, maar een middel om te laten zien dat lekker eten en goed doen voor de wereld samen kunnen gaan. Met deze strategische koersverandering vergroot YB haar handprint en verkleint zij haar footprint.
Impact maken
De bekende Barns in Nederland hebben eind april hun deuren gesloten. Corona heeft de horecalocaties van YB geen goed gedaan. De passantenstromen in de winkelgebieden zijn niet meer op het pre-COVID niveau teruggekomen en voorts werd er minder uitgegeven. Daarnaast is door inflatie de kostenstructuur flink toegenomen. De horecalocaties zijn daardoor verlieslatend geworden.
De Barns waren een prachtig uithangbord. Als B Corp-onderneming wil YB impact maken. Om door te kunnen met haar missie besloot YB’s CEO Wouter Staal dit hoofdstuk af te sluiten en vooruit te kijken: “Wij willen laten zien dat je in foodservice impact kunt maken met lekker plantaardig eten. Wat het is om klimaat positief te ondernemen en zo meer te geven dan te nemen. Om continuïteit te borgen, onze missie uit te kunnen blijven dragen en zo maximale impact te realiseren hebben we besloten de verlieslatende Barns te sluiten”.
Toekomst
De coöperatie YB gaat verder met haar franchise operatie en gaat haar plantaardige productaanbod uitbreiden om in binnen- & buitenland patisserie, bake-off en zuivelvervangers te verkopen aan de foodservice markt, zoals het momenteel al doet via bekende grossiers, aan grote cateraars en andere zakelijke afnemers.