Op 22 april 2020 is YB klimaatpositief gaan opereren. Dit betekent dat alle broeikasgassen (CO2e) worden gemeten, zoveel mogelijk worden gereduceerd en dat tegelijkertijd de resterende uitstoot wordt gecompenseerd. YB lanceert vandaag zijn tweede Impact Report op zijn website waarin resultaten, doelen en obstakels aangehaald en toegelicht worden. Met als grootste resultaat een CO2e-uitstoot reducering van 20% in 2021. Het bedrijf voelt zich verantwoordelijk om de aarde een stukje mooier over te dragen op de volgende generaties.
1% for the Planet
Vanaf Earth Day 2022 is YB gecertificeerd voor 1% for the Planet, een wereldwijde organisatie die bedrijven en particulieren inspireert om non-profitorganisaties te steunen voor het welzijn van onze planeet en toekomstige generaties. 1% van alle omzet uit de retailproducten van YB zal geschonken worden aan deze non-profitorganisaties.
100% plantaardig met 10-jarig bestaan
De afgelopen jaren heeft bij YB een sterke verschuiving plaatsgevonden van biologische zuivel naar een bijna volledig plantaardig aanbod. Wouter Staal, CEO van YB; ‘Boter, slagroom, cakes en gebak, frozen yoghurt, koffiekoekjes en chocolade. Alles werd de afgelopen periode al naar plantaardig omgezet. En met ons 10-jarig bestaan in september zullen we zelfs 100% plantaardig gaan opereren, omdat de laatste drie dierlijke producten dan ook uit het assortiment zullen verdwijnen.” Zo wil YB de consument inspireren en bewust maken van duurzame eetgewoontes en laten zien dat plantaardige voeding toegankelijk en net zo lekker of zelfs lekkerder kan zijn dan dierlijke producten. Door te laten zien hoe YB hiermee positieve impact maakt, hoopt het gasten te inspireren om zelf ook een stap te zetten.
Over YB
YB, opgericht in 2012, is een B Corp en Clipop gecertificeerde Nederlandse keten met dertien horecalocaties in Nederland, dat het hele jaar door plantaardige producten buitenshuis brengt en klimaat positief opereert. Sinds kort brengt het ook producten op de markt voor de retail en foodservice en is het gestart met internationale franchising. Het bedrijf heeft een sterke internationale ambitie om de marktleider in plantaardig ontbijt, lunch en tussendoortjes te worden voor Noordwest-Europa. In alle kanalen. YB wil iedereen inspireren met feel good food en haar fans meenemen in de wereld van plantaardige mogelijkheden. Alle producten zijn klimaatpositief, waardoor gasten zorgeloos kunnen genieten. Het bedrijf streeft ernaar om goed te doen voor mens, dier en onze aarde.