Op 28 en 29 mei 2008 houdt Xerox haar eerste ‘European Leadership Summit: Creating Sustainable Value’. Meer dan honderd top-professionals die verantwoordelijk zijn voor het beleid van talloze bedrijven zullen in de Ierse hoofdstad Dublin discussiëren over de uitdaging die ze delen: hoe blijft een bedrijf financieel sterk presteren, zonder de maatschappelijke verplichting om zorgvuldig met het milieu om te gaan, uit het oog te verliezen. Deskundigen zullen met de deelnemers ‘best practices’ bespreken en discussies modereren om zo samen te ontdekken hoe zij aan deze uitdaging invulling kunnen geven.
De ‘European Leadership Summit’ is ontwikkeld als reactie op de groeiende, en soms polariserende, druk van aandeelhouders, werknemers, klanten en andere stakeholders. Het merendeel van de aanwezigen tijdens deze twee dagen hebben zich duidelijk gecommitteerd om de winstgevendheid van hun onderneming te laten groeien, maar ondertussen willen zij het milieu minimaal belasten. In het verleden betekende dat het ene altijd ten koste van het andere moest gaan, maar is dat nog steeds zo?
Bedrijven zijn er zich steeds bewuster van dat wanneer ze vandaag de dag en opeens vanuit het niets milieu-initiatieven introduceren, dat dit wordt gezien als ‘green washing’ en daarmee komen zij dus niet oprecht over. Xerox zal met deze European Leadership Summit deze uitdaging aan gaan, onder meer door de verhalen te presenteren van bedrijven die op een maatschappelijk verantwoorde manier waarde hebben gecreëerd. Ook zal worden gekeken welke kansen er in de toekomst liggen om hierin nog meer progressie te maken.
Armando Zagalo de Lima, President van Xerox Europa: “Bedrijven en organisaties staan onder grote druk. Ze moeten presteren, zeker nu met de kredietcrisis die een schaduw werpt over de wereldwijde economie. Daarnaast is er de behoefte om daadwerkelijk de gevolgen van het ondernemen voor het milieu zo veel mogelijk te beperken. Dit betekent dat bedrijven zich moeten omvormen en in alle aspecten efficiënter moeten gaan werken. Dit betekent ook dat er nieuwe technieken nodig zijn om minder afval en CO2 uit te stoten en dat het gebruik van grondstoffen moet worden beperkt. De vraag is hoe blijft een onderneming financieel sterk presteren terwijl deze milieu initiatieven worden geïmplementeerd.”
Tijdens de European Leadership Summit van Xerox zullen naast experts top-managers spreken. Onder meer staan gedurende de twee dagen Dublin de volgende sprekers op het podium:
. Anne Mulcahy, Chairman of the Board en CEO van Xerox.
. Ben Verwaayen, CEO van BT.
. Bob McDonald, COO Procter & Gamble
. Dominique Cerruti, General Manager South West Europe, IBM.
. Frances Edmonds, schrijver en programmamaker.
. Jacques Attali, econoom en schrijver.
. Jonathon Porrit, mede-oprichter van het ‘Forum for the Future’.
. Jon Williams, Head of Group Sustainability, HSBC.
. Josephine Green, Director of Design Strategy, Philips.
. Professor Richard Scase, futuroloog.
. Ria Clifton, chairman Interbrand.
. Sophie Vandenbroek, CTO Xerox en President Xerox Innovation Group.
. Stuart Hart, universitair hoofddocent Cornell University en auteur van het boek ‘Capitalism at a Crossroads’.
Armando Zagalo de Lima: “Ook Xerox heeft niet alle antwoorden, maar de aard van onze ‘business’ plaatst ons wel in het centrum van de discussie. Wij zijn er echt van overtuigd dat bedrijven, inclusief dat van ons, het milieu minder hoeven te belasten. Wij hebben allemaal de verantwoordelijkheid om oplossingen te initiëren en nieuwe manieren te vinden om technische innovaties in te zetten om tegelijkertijd zowel het milieu te ontlasten en het bedrijf sterker te maken.”
Xerox is altijd een onderneming geweest die voorop heeft gelopen als het gaat om milieu-vriendelijke innovaties en dat sinds de allereerste ‘Earth Day’ in 1970. Xerox was het eerste bedrijf in de sector dat gebruikte machines ging ‘recyclen’ door ze of gereed te maken voor herinzet of de onderdelen opnieuw te gebruiken. Dit levert een aanzienlijke milieu-winst op. Vorig jaar alleen al heeft Xerox op basis van het hergebruik van onderdelen en machines 77 miljoen kilo aan afval bespaard.
Xerox heeft zich gecommitteerd om ook haar klanten te helpen hun belasting van het milieu te verminderen. Dat kan onder meer door dubbelzijdig printen, printing-on-demand, gebruik van kringlooppapier, hergebruik van tonercassettes en het zetten van groene standaarden richting leveranciers. Recent is Xerox toegevoegd aan de FTSE4Good Index en heeft Xerox een ‘green calculator’ geïntroduceerd waarmee organisaties kunnen meten hoe groen ze zijn.