Het vernieuwde partnerschap is een grote stap in de verduurzaming van grondstoffen en daarmee natuurbehoud. Zo zullen eind 2013 alle voedings- en verzorgingsproducten van het eigen merk alleen nog duurzame palmolie bevatten. Palmolie zit onder meer in margarine, koek, zeep en cosmetica. En vanaf eind 2015 biedt Albert Heijn uitsluitend eigen merkproducten van hout en papier aan met het duurzame FSC-keurmerk. Ook worden de magazines, zoals Allerhande, dan gedrukt op FSC-papier. Daarnaast werken Albert Heijn en WNF samen om leveranciers van zuivel, vlees en eieren vanaf eind 2015 veevoer met verantwoorde soja te laten gebruiken. Ook zal Albert Heijn dan alleen nog duurzaam gevangen vis met MSC-keurmerk of verantwoord gekweekte vis met ASC-keurmerk aanbieden.
Groenere economie
“Deze nieuwe samenwerking met Albert Heijn is een belangrijke stap op weg naar een groenere economie”, zegt Johan van de Gronden, directeur van het WNF. “De huidige productie van palmolie, hout, soja en vis voor onze dagelijkse consumptie heeft een verwoestend effect op de natuur. Tropische bossen verdwijnen en oceanen worden leeggevist. Op deze voet doorgaan, is een doodlopende weg. Samen met Albert Heijn zijn wij in staat om grondstofketens internationaal te verduurzamen en de hele markt in beweging te krijgen.”
“Wij hebben de ambitie om in 2015 al onze eigen merkproducten te verduurzamen”, vertelt Sander van der Laan, algemeen directeur Albert Heijn. “Het WNF wil ons helpen deze ambitie te realiseren. We vinden het belangrijk om samen te werken met organisaties als het WNF om samen naar oplossingen voor verschillende duurzaamheidvraagstukken te zoeken die aansluiten bij de wensen van de samenleving en van onze klanten. Sinds de start van onze samenwerking met WNF in 2007 is het aantal MSC-gecertificeerde visproducten gestegen en is het aantal minder duurzame vissoorten in onze winkels sterk afgenomen.”
Superdierenactie
Albert Heijn en WNF lanceren vandaag ook voor de tweede keer de Superdierenactie. Door het verzamelen van Superdierenkaartjes in een speciaal Dierenverzamel- en doeboek ontdekken vooral kinderen op een leuke manier hoe bijzonder dieren zijn en dat sommige diersoorten worden bedreigd. Dit jaar staan de lolbroeken van het dierenrijk centraal. Ook kan een Raadje Dierenplaatjespel worden gespeeld. Klanten van Albert Heijn ontvangen tot en met 11 november 2012 vier Superdierenkaartjes bij besteding van 10 euro aan boodschappen.