“Mediaboxen, simkaarten, modems – met al onze producten streven we naar een zo laag mogelijke impact op het milieu. Hierin maken we voortdurend stappen. Zo gaat B2B werken met Life Cycle Assessments (LCA’s). Die geven ons inzicht in de hele reis die onze producten doorlopen. Van herkomst tot hergebruik, van productie tot deconstructie.”
Met de connectiviteitsoplossingen van VodafoneZiggo kunnen klanten de milieu-impact van hun eigen organisatie verminderen. “Bijvoorbeeld door remote working overal mogelijk te maken”, vertelt Wietse Kuiken, CSR Manager bij VodafoneZiggo. “Niettemin is het van cruciaal belang dat we transparantie bieden over de milieu-impact van de producten die wij hiervoor leveren. Wietse is dagelijks bezig om verduurzaming aan te jagen, binnen en buiten het bedrijf. “LCA’s zijn hiervoor een belangrijke tool. Hiermee creëren we gedetailleerde inzichten over de milieu-impact van onze producten en brengen we kansen voor verduurzaming in kaart. Waardevolle informatie, waarmee we echt impact kunnen maken.”
LCA: van grondstof tot afgedankt product
Een LCA is in feite een lijst vragen, waarmee je allerlei facetten van een product in kaart brengt. Te beginnen met de grondstoffen: uit welke materialen is dit product opgebouwd? En zitten daar bijvoorbeeld edele metalen of gerecyclede plastics bij? Daarna is de productie zelf aan de beurt: hoeveel CO2 komt er vrij in het maakproces? Ook het transport is een belangrijke factor. Producten maken soms een hele lange reis. Bijvoorbeeld vanuit een fabriek in China, via de Rotterdamse haven en een lokaal distributiecentrum, met als eindbestemming de klant. Hoeveel uitstoot levert dat op?
De vragen houden niet op bij het moment dat een klant het product in handen krijgt. Feitelijk ben je dan pas op de helft. Want hoeveel energie is er nodig tijdens het gebruik? En wat gebeurt er met het product als de klant het niet meer wil hebben of wil laten vervangen? Hoe vaak kan het worden hergebruikt en gerepareerd? En wat gebeurt ermee als de laatste gebruiker het product afdankt? “Juist die eindfase is belangrijk”, vertelt Wietse. “Als een product is ontworpen voor hergebruik, kun je de materialen opnieuw inbrengen in de keten. Zit alles met lijm aan elkaar, dan is de schroothoop vaak niet te vermijden.”
Duurzaamheid en circulariteit hebben de toekomst
“De levenscyclus van onze producten in kaart brengen is een grote klus. Sommige informatie kunnen we zelf achterhalen, maar lang niet alles. Daarom werken we samen met een onafhankelijke consultant: Grant Thornton Impact House.” Een LCA is puur een inventarisatie. Het is dus geen garantie voor duurzaamheid, weet Wietse. “Maar vergis je niet. Dit is een heel belangrijk startpunt. Met deze informatie kunnen we producten op een heel ander niveau gaan beoordelen. Het verlegt de aandacht van prijs en kwaliteit naar duurzaamheid en circulariteit. Zo vormen LCA’s een goede basis om producten steeds milieuvriendelijker te maken, gedurende hun hele levenscyclus.”
Kritisch zijn op elkaar om de keten te verduurzamen
VodafoneZiggo past de LCA’s eerst toe op producten voor de zakelijke markt. “Dat is geen toeval. Onze zakelijke klanten vragen dit ook van ons. Grote bedrijven en publieke organisaties hebben duurzaamheid hoog op de agenda staan. Dus terwijl wij kritisch kijken naar onze leveranciers, kijken onze klanten weer kritisch naar ons. Ook zij willen weten waar die producten vandaan komen en wat je er nog aan hebt als ze hun eerste dienst bewezen hebben. Dit is een hele positieve ontwikkeling. We zorgen er zo namelijk samen voor dat onze hele keten verduurzaamt. Teamwork makes the dream work!“