Volgens facilitair professionals zijn duurzaamheid en MVO belangrijke thema’s voor het Facilitair Bedrijf. Ruim 80% houdt zich hiermee bezig. Maar afgaande op het oordeel van de werknemers is MVO allesbehalve zichtbaar binnen de organisatie. Waar facilitair professionals vinden dat ze duurzaam en maatschappelijk verantwoord bezig zijn, kunnen werknemers (de eindgebruikers) dat vaak niet onderkennen. 14% van de werknemers vindt dat het Facilitair Bedrijf niet duurzaam omgaat met gebruiksproducten. De werknemers zelf zouden ook wat meer kunnen bijdragen aan het verduurzamen van de organisatie. 15% vindt namelijk dat men te weinig doet op dat terrein. Slechts 35% draagt wel zijn steentje bij.
Betrek werknemers meer bij MVO
Het onderzoek laat zien dat alles bij elkaar het rapportcijfer voor het totaal van de facilitaire taken daalde van een 7,5 in 2011 naar en 7,3 in 2012. Volgens Stephan van Gelder, algemeen directeur van Integron, bevestigt het onderzoek dan ook dat er nog voldoende verbeterpunten en uitdagingen zijn voor werkgevers als het gaat om hun facilitaire organisatie en MVO. “In zijn algemeenheid zie je dat het facilitair bedrijf aan de zichtbaarheid, maar ook aan de bekendheid van het aanbod van producten en diensten moet werken. Maar dat geldt nog een beetje meer voor MVO. Het lijkt mij zinvol dat organisaties duidelijker laten zien wat ze doen op dat terrein en belangrijker nog: betrek de werknemers bij dat proces. Laat ze hun steentje bijdragen aan duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo gaat het meer leven en wordt het vanzelf zichtbaar.”
Over het onderzoek
‘Facility beleving in Nederland 2012’ is het vierde onderzoek naar facility beleving door Integron onder werknemers en facilitair eindverantwoordelijken. Centraal in het onderzoek stond de vraag welke uitdagingen de facilitaire organisatie te wachten staat. Het onderzoek is uitgevoerd onder 4.400 werkenden en 182 facilitair managers in de volgende elf branches: bouw en installatie, detailhandel, financiële dienstverlening, groothandel, industrie, ICT en telecommunicatie, transport en logistiek, overheid en non-profit, onderwijs, zakelijke dienstverlening en zorg. Echte uitschieters zijn er niet. Binnen de branches zakelijke en financiële dienstverlening is de waardering voor de facilitaire dienstverlening het hoogst. Het laagst is de waardering (7,2) binnen het onderwijs, de zorg, ICT, groothandel en industrie. Integron wil het onderzoek jaarlijks blijven herhalen om zo ontwikkelingen in de tevredenheid over facilitaire diensten in Nederland te kunnen benoemen. Het volgende rapport, ‘Facility Beleving in Nederland’, verschijnt begin 2013.