Aanleiding voor het onderzoek is de introductie van een nieuw product van Zinnige Zaken, de DoeGoed Pluim. De DoeGoed Pluim is een cadeaubon waarmee de ontvanger een goed doel naar keuze steunt en een belevenis cadeau krijgt.
Keuzevrijheid is belangrijk
Het onderzoek peilt in hoeverre werknemers vinden of hun werkgever tijdens kerst iets moet doen voor een goed doel. En of ze bereid zijn om het kerstpakket hiervoor in te leveren.
40 % van de ondervraagden wil niet worden gedwongen het kerstpakket af te staan. Dit willen ze zelf bepalen. Het kerstpakket is namelijk een belangrijke blijk van waardering. Ze hebben er voor hun gevoel hard voor gewerkt. De andere helft is wel bereid om het kerstpakket of een deel ervan in te ruilen voor een maatschappelijk verantwoord cadeau. Belangrijk hierbij is wel dat ze zelf kunnen bepalen wanneer en aan welk goed doel ze doneren.
Goed alternatief
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Zinnige Zaken. Aanleiding voor het onderzoek is de introductie van een nieuw product: de DoeGoed Pluim. De DoeGoed Pluim is een ‘goed’ alternatief voor het kerstpakket. Het is een cadeaubon waarmee de ontvanger een goed doel naar keuze ondersteunt en hiervoor een belevenis terugkrijgt. Een activiteit die de ontvanger betrekt bij het werk van het gekozen goede doel. De ontvanger kan zelf kiezen aan welk goede doel hij wil doneren. Steun bijvoorbeeld het Wereld Natuur Fonds en krijg een dagje Apenheul cadeau. Of kom zeehonden kijken in het Waddengebied en steun tegelijkertijd zeehondenopvang Ecomare. Goede doelen werken graag mee aan de DoeGoed Pluim. Zij krijgen op deze manier de kans om persoonlijk te laten zien waar ze voor staan.