Het gaat dramatisch slecht met de honingbij. Dat heeft grote gevolgen voor de voedselvoorziening in de wereld en daarmee voor de economie. Tijd om in actie te komen, vindt een collectief van Amsterdamse betrokken ondernemers. Zij bedachten Business4Bees (B4B), de eerste businessclub voor bijen ter wereld.
Nog even en de bij is out of business. Met behulp van het bedrijfsleven kan dat voorkomen worden. Business4Bees (B4B) is een nieuw initiatief, dat zich inzet voor de honingbij. Dit gebeurt via de eerste business club voor bijen, waarin bedrijven bijenkasten en bijvriendelijke bloemen en planten sponsoren. De leden van B4B geven de bijen een steuntje in de rug door middel van natural urban beekeeping. Dat betekent dat getracht wordt in de stedelijke omgeving bijen op een zo natuurlijk mogelijke manier te laten aansterken.
Nederland zit in de top van de wereld wat betreft bijensterfte. Door verschillende oorzaken verdwijnt het ene na het andere bijenvolk. Dat is verontrustend, want bijen zijn belangrijk. Niet alleen voor honing, maar vooral voor veel gewassen die afhankelijk zijn van de bestuiving door bijen. Zonder bijen verdwijnt een groot deel van ons voedsel uit de supermarkt. Veel groenten, fruit, chocolade, koffie, thee en natuurlijk bloemen zijn afhankelijk van bestuiving door bijen. Omgerekend vertegenwoordigen bijen op jaarbasis een economische waarde van minimaal 1,1 miljard euro, voor Nederland alleen al.
De eerste doelstelling van B4B is om 100 bijenvolken te ondersteunen. Vanaf 1500 euro per jaar kunnen bedrijven een bijenkast sponsoren. Met dat geld wordt een kast gebouwd en geplaatst. Een van de B4B-imkers begeleidt het bijenvolk op natuurlijke en professionele wijze. Ook vindt door toepassing van technologie monitoring van het gedrag van de bijenvolken plaats. Tevens wordt een gedeelte van het geld gebruikt om de stad van bijvriendelijke biologische bloemen, planten en bomen te voorzien.
De eerste bedrijven en organisaties hebben zich al aangemeld voor de businessclub. De leden krijgen voor hun steun ook iets terug, zoals het bedrijfslogo op de bijenkasten, een introductiecursus ‘urban beekeeping’, een praktijkworkshop natuurlijk bijenhouden, toegang tot de B4B businessclub events en een bijenexcursie voor de medewerkers. Maar het belangrijkste voor bedrijven om mee te doen is het hervinden van de balans tussen ecologie en economie. Iets terugdoen voor de maatschappij.
Dit maakt B4B bijzonder:
– B4B richt zich op bedrijven die een duurzame samenleving en gezonde economie nastreven;
– B4B stimuleert en faciliteert het natuurlijk imkeren in de stedelijke omgeving;
– B4B wil een professionele organisatie en netwerk opbouwen om de bijensterfte te helpen tegen te gaan;
– B4B ontwikkelt een high-tech monitoring systeem om het welzijn van de bijen te meten;
– B4B vindt dat de natuur gekoesterd moet worden, want we zijn er als mens, maatschappij en organisaties van afhankelijk.