Online supermarkt Picnic bouwt een nieuw, duurzaam distributiecentrum van 35.000 vierkante meter in Utrecht Lage Weide, met op het dak een recordhoeveelheid zonnepanelen. Het nieuwe distributiecentrum biedt werk aan 500 tot 1000 mensen en is nodig vanwege de snelle groei van de websuper. 

Het aantal klanten van Picnic verdubbelde in het eerste half jaar van 2017 tot 65.000. Dit kwam onder meer doordat de boodschappendienst actief werd in steeds meer steden. Op 1 januari van dit jaar bezorgde het bedrijf de boodschappen gratis aan huis in 6 steden, op 30 juni stond de teller op 24 steden. Het aantal elektrische wagentjes waarmee bezorgd werd steeg naar 250, terwijl nog eens 100 wagentjes besteld zijn en de komende maanden geleverd worden. Aan het eind van het eerste half jaar had Picnic 650 bezorgers in dienst.

Komende jaren doorgroeien

De bouw van het nieuwe distributiecentrum in Utrecht werd vandaag ceremonieel gestart en moet in maart volgend jaar afgerond zijn. Het vloeroppervlak is drieënhalf keer zo groot als nu. “De twee distributiecentra die we momenteel  gebruiken zijn met de huidige groei straks niet meer toereikend”, aldus mede-oprichter van Picnic Michiel Muller. “Daar spelen we op in met de bouw van een groot en hypermodern distributiecentrum, dat ons in staat stelt de komende jaren door te groeien.” Bestaande ruimtes die bekeken werden waren niet groot of niet duurzaam genoeg. “Door het zelf te bouwen kunnen we het optimaal afstemmen op onze logistieke processen en onze duurzaamheidseisen.”

De Utrechtse wethouder Jeroen Kreijkamp (Economische Zaken) is blij dat Picnic het nieuwe distributiecentrum in de Domstad op Lage Weide bouwt. “Innovatie en duurzaamheid zijn belangrijk voor onze stad, dus dit nieuwe distributiecentrum is een mooie aanwinst. Bovendien levert het aanzienlijke werkgelegenheid op voor onze beroepsbevolking.” Picnic en de stad Utrecht kennen elkaar al langer. De dienst ging in Utrecht in april 2016 van start en was meteen een groot succes.

Duurzaam

Het nieuwe distributiecentrum kwalificeert voor het duurzaamheidscertificaat ‘BREEAM Excellent’. Warmte die gegenereerd wordt door de motoren van de koelcel wordt door middel van een warmtewisselingsinstallatie hergebruikt in onder meer de kantoren. Op het dak ligt 20.000 vierkante meter aan zonnepanelen, die op de piekmomenten 1,9 MW stroom opwekken. Dat staat gelijk aan het verbruik van 460 huishoudens. Het distributiecentrum wordt ontwikkeld in samenwerking met Somerset Capital Partners, aannemer Wouters Schijndel en project manager CVO-group.

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.