Duurzaam ondernemen is een belangrijk thema, maar er zijn daarin meerdere deelgebieden te onderscheiden. Bijvoorbeeld duurzame marketing. Dat betekent dat je als bedrijf een marketingstrategie opstelt met oog voor duurzaamheid. Het lijkt erop dat het conflicterend werkt, want de marketing is van oudsher vooral gericht op profit.
Bij duurzaamheid is er sprake van een evenwicht tussen productie, mens en milieu. In het verleden werd aan duurzaamheid weinig aandacht besteed in opleidingen, maar dat is bij de opleiding NIMA nu wel anders. De NIMA A opleiding onderwijst namelijk in moderne marketing en daar hoort duurzame marketing bij. Ontdek hier verder de mogelijkheden op het gebied van duurzame marketing.
Duurzame marketingstrategie
Het ontwikkelen van een duurzame marketingstrategie richt zich op de combinatie van mens, planeet en product. Het is belangrijk om met de behoefte van de doelgroep rekening te houden. Dat is een wezenlijk onderdeel van succesvolle marketingcampagnes. In deze tijd is het milieubewustzijn van consumenten enorm groot. Daarom is het ook van belang een duurzame marketingstrategie te ontwikkelen. Je komt daarmee tegemoet aan de behoefte van de consument op het gebied van duurzaam ondernemen. Duurzame marketing betekent namelijk dat je het milieu spaart met de productie en promotie van je bedrijf. Mens en milieu spelen een voorname rol in de duurzame marketingstrategie.
Duurzaamheid en de 4 P’s
Binnen de wereld van marketing zijn de 4 P’s wel bekend. Deze staan voor product, prijs, plaats en promotie. Bij de keuze voor duurzame marketing is het de bedoeling om duurzaamheid aan deze 4 P’s te koppelen. Het is dan ook belangrijk om duurzame producten te ontwikkelen die milieuvriendelijk zijn. In het geheel van het ontwikkelingsproces dient er dan aandacht te zijn voor de eigenschappen, materialen, verpakkingen en productieproces. Wat heeft duurzaamheid dan met de prijs te maken?
De algemene gedachte is dat duurzame producten een hogere prijs hebben. Dat is ook vaak zo als je bijvoorbeeld kijkt naar de koffieboeren die een eerlijke prijs krijgen. De consument is echter bereid om voor duurzaamheid een hogere prijs te betalen. Het is immers de consument die waarde hecht aan milieuvriendelijke en duurzame producten. Ten aanzien van de plaats geldt dat de fysieke locatie net als de wijze van transport op duurzame wijze zijn aan te passen. Tot slot geldt voor de 4de P dat duurzame promotie op de eerste plaats komt. Bijvoorbeeld door ecologische keurmerken te benoemen en door met duurzame bedrijven samen te werken voor promotiemateriaal.