Ondernemerschap vereist dat je als persoon scherpzinnig bent, een visie hebt en dat je ook in staat bent om snel en accuraat te reageren op verschillende situaties. Iets wat daar ook erg dichtbij komt, maar veel mensen over het hoofd zien, is een goed gehoor. Dit is namelijk echt essentieel voor het succes van een ondernemer: het gehoor speelt namelijk een cruciale rol in heldere communicatie, het verwerken van informatie, het opbouwen van sterke relaties en het maken van belangrijke beslissingen. Al deze ‘soft skills’ brengen je uiteindelijk naar de ‘hard skills’ en handige bronnen die je nodig zal hebben als ondernemer. In dit artikel gaan we dieper in op waarom elke ondernemer zijn gehoor zo en nu moet laten testen.
Luisterende leiderschap: wat communicatie je kan brengen
Goede communicatie brengt een ondernemer meer dan hij of zij zal verwachten. Als er iets nog waardevoller is dan geld of tijd, dan is het wel echt informatie. En hoe verkrijg je belangrijke informatie? Juist, door glashelder te communiceren en ook goed te luisteren naar anderen. Ondernemers moeten effectief kunnen luisteren naar hun teamleden, klanten, zakenpartners en andere belangrijke stakeholders. Als ze dit niet doen, dan zullen beslissingen niet weloverwogen genomen worden. Gehoorverlies kan subtiele nuances in gesprekken missen, wat kan leiden tot misverstanden en gemiste kansen. Een gehoortest via internet om eens jezelf te testen kan dus helemaal geen kwaad. Zulke testen kunnen ervoor zorgen dat je checkt dat je als ondernemer in staat bent om actief en nauwkeurig te luisteren.
Voorkom fouten en misverstanden
In de snelle en vaak stressvolle wereld van ondernemers is het belangrijk dat er zo min mogelijk fouten gemaakt worden, zeker die vermeden hadden kunnen worden. Slecht gehoor kan leiden tot onjuiste interpretaties van belangrijke informatie, wat complicaties kan hebben voor de bedrijfsvoering. Als ondernemer is het dus belangrijk dat je openstelt voor duidelijke communicatie en dit ook stimuleert. Daarnaast is het ook verstandig om als ondernemer muziekvriendelijke oordoppen draagt wanneer je buiten en op werk naar muziek luistert wanneer je je focust op werk. Zo bescherm je je oren tegen enige schade en je houdt ze ook intact. Een regelmatige gehoortest kan ondernemers ook helpen om problemen vroegtijdig op te sporen en aan te pakken.
Een oog of oor voor innovatie?
Innovatie en creativiteit zijn de drijvende krachten achter succesvol ondernemerschap. Ondernemers moeten vaak ‘out of the box’ denken en creatieve oplossingen vinden voor ingewikkelde problemen. Niet alleen moet je een goed oog voor innovatie en creativiteit hebben, je moet ook een goed gehoor ervoor hebben. Goed gehoor speelt hierbij ook een cruciale rol, omdat het ondernemers in staat stelt om inspiratie op te doen uit gesprekken, podcasts, vergaderingen en netwerkevenementen. Wanneer een ondernemer beter luistert naar de mensen in zijn omgeving, dan kan hij de informatie die hij opneemt ook beter verwerken en gebruiken voor zijn ondernemerschap. Door je gehoor dus regelmatig te laten testen, kunnen ondernemers ervoor zorgen dat ze geen enkele kans missen om innovatieve concepten te ontdekken en te ontwikkelen.