Duurzaam ondernemen waarmaken, het bedrijfskundig perspectief, was een van de vijf genomineerde boeken voor Managementboek van het Jaar. Het boek beschrijft vooral hoe bedrijven kunnen zien in welke fase van duurzaamheid ze zitten. In de inactieve fase, de reactieve, de actieve, of de proactieve fase. Een van de conclusies in het boek is dat bedrijven vaak denken dat ze al verder zijn dan ze werkelijk zijn. Ze denken actief te zijn, maar komen vaak niet verder dan reageren op de buitenwereld. Schokkender, uit het onderzoek onder twintig bedrijven die zichzelf voorstaan op duurzaamheid, is er niet één die echt proactief is. Hooguit zijn er lichte kenmerken van proactiviteit.

Dezelfde conclusie zou getrokken kunnen worden ten aanzien van de rol van commissarissen aangaande duurzaamheid. Veel commissarissen denken ongetwijfeld dat ze over de schouder van het bestuur meekijken naar duurzaamheidsissues en daar ook daadwerkelijk (direct of indirect) op sturen.

Lees het volledige artikel via de link.