Nadat een consument een tip stuurde hoe de kooktijd van pasta, rijst en eieren te verkorten, stapte Nudge samen met Rondeel eieren naar een grote supermarktketen met de vraag om de gebruiksaanwijzing aan te passen. En dat is precies wat Nudge is: een brug tussen consument en bedrijfsleven. Deze overtuiging maakt ook dat Greenchoice, ING en de Market Food Group zich als founding partner hebben verbonden aan Nudge.
Brug naar bedrijfsleven
Uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010 blijkt dat de consument de verantwoordelijkheid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen bij het bedrijfsleven legt. Ruim een derde van de Nederlanders beschouwt duurzaamheidsclaims van bedrijven vooral als marketingtruc. Ondertussen verwachten consumenten wel dat het belang van duurzaamheid toeneemt. Jan van Betten: “Opmerkelijk bij de aanmeldingen op de site www.nudge.nl is dat veel mensen aangeven actief betrokken te willen zijn bij Nudge. Dat bevestigt de conclusies van het rapport Dossier Duurzaam 2010. Consumenten zoeken een brug naar het bedrijfsleven en dat is precies de rol die Nudge gaat spelen.”
WaterWekker wint WaterWars
In samenwerking met Accenture organiseerde Nudge de WaterWars, een competitie voor studenten. ‘Wie bedenkt de meest innovatieve én praktisch toepasbare oplossing om het gebruik van plastic waterflesjes significant te verminderen?’ Deze uitdaging leverde meer dan 50 pitches op. Vandaag is de WaterWekker tot winnaar uitgeroepen. Deze applicatie voor smartphones geeft een seintje een glas water te drinken voor vertrek. Op vaste tijdstippen een extra glas kraanwater voorkomt bovendien de behoefte duur water onderweg te kopen. Met de slogan “De mooiste verpakking ben je zelf” krijgt het team € 20.000,- van Accenture om het plan uit te werken.
Zandloper en tijdmeter
Aan het roer van Nudge staat een gepassioneerde Jan van Betten: “Nudge fungeert als zandloper voor de consument, de overheid en het bedrijfsleven. Ideeën van consumenten stromen via Nudge naar het bedrijfsleven en de overheid. En als we de loper omdraaien, fungeert Nudge als trechter vanuit het bedrijfsleven naar een betrokken doelgroep. De zandloper is het symbool waar we als economie voor staan: de tijd dringt. Het is fantastisch om te zien hoeveel betrokkenheid en awareness er is in Nederland.”