Ruim vier op de tien van de consumenten geeft momenteel aan bewust bezig te zijn met duurzaamheid, de hoogste piek tot nu toe. In 2009 gaf nog 33% aan dat duurzaamheid een belangrijk thema is. Dat blijkt uit het Duurzaamheidkompas, een periodiek onderzoek naar actuele duurzaamheidthema’s van Schuttelaar & Partners en SAMR.

Verantwoordelijk voor een duurzaam leven
Een duurzamere wereld begint bij jezelf en bedrijven, aldus de respondenten in het onderzoek. Van de consumenten vindt 39% dat bedrijven meer aandacht voor duurzaamheid moeten hebben, maar 37% van de respondenten geeft aan dat zij zelf meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Afval scheiden en recyclen, energie besparen en zo min mogelijk weg gooien zijn de top 3 maatregelen die ze nu al nemen. Opvallend is dat dit ook de top 3 uit 2012 was.

samr

Duurzaam; belangrijk voor nu en in de toekomst
Duurzaamheid is de laatste zes jaar een vaste waarde voor de Nederlandse consument. Suzanne van der Pijll, Managing Partner bij Schuttelaar & Partners: “Zes jaar lang Duurzaamheidkompas laat zien dat duurzaamheid belangrijk wordt gevonden. In 2009 gaf 33% van de consumenten al aan bewust bezig te zijn met duurzaamheid. In de opeenvolgende jaren bleek dit elk jaar weer zo te zijn met nu dus een uitschieter naar 42%. Hieruit blijkt dat duurzaamheid geen hype is, maar van belang in het leven van veel Nederlanders.”

Voorkeur voor duurzame merken
Ook duurzame merken spelen een prominente rol voor de consument. Vooral de laatste twee jaar zien we een hogere bereidheid om duurzame merken te kopen.

Download de samenvatting (pdf)