Het beleid voor arbeidsomstandigheden wordt het meest toegelicht door de modebedrijven, één op de drie verantwoordt zich hier online over. Maatregelen om CO2 uitstoot te beperken wordt door één op de vier bedrijven omschreven en één op de vijf vermeldt het gebruik van materialen met een gunstige milieu eigenschappen zoals biologisch katoen. Designermerken als Replay, Hugo Boss en Prada zijn achterblijvers.
Onder grote retailers zoals H&M, C&A en Zara is transparantie en verantwoord ondernemen bovengemiddeld verankerd, zonder dat er in dit segment echte voorlopers te onderscheiden zijn. Onder schoenenmerken is transparantie geen gemeengoed.
De modemerken die het hoogst in de rankings scoren zijn vaak aangesloten bij samenwerkingsverbanden als Made By en Fair Wear Foundation, bijvoorbeeld jeansmerk Kuyichi en damesmerk Expresso. Ook zijn er ‘groene’ niche merken in opkomst zoals Pants to Poverty en Veja shoes.
Britse en Scandinavische merken zijn bovengemiddeld transparant, groen en fair; Nederlandse merken verantwoorden zich gemiddeld en Italiaanse merken besteden weinig openlijke aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij de bijna 200 modemerken die Rank a Brand in 2009 ook onderzocht is dit jaar een kleine verbetering waargenomen.
Rankabrand.nl vatte de resultaten van haar doorlopende onderzoek samen voor ruim 400 modemerken die actief zijn op de Nederlandse markt. De resultaten zijn gebundeld in het Fashion Report ‘How future proof are fashion brands; A Transparency and Sustainability Scan of more than 400 Fashion Brands in the Dutch Market’ dat Rank a Brand op 2 december 2010 heeft uitgebracht.