BOXO en ViaTim zijn een samenwerking aangegaan voor het inleveren van herbruikbare verzendverpakkingen. De missie van BOXO is om herbruikbare verzendverpakkingen de norm te maken in Nederland. Hiervoor is een fijnmazig en divers inlevernetwerk nodig. Met de piekperiode voor webwinkels in aantocht worden de buurtpunten van ViaTim toegevoegd aan het BOXO Return netwerk van fysieke inleverpunten.  

De nieuwe Europese Verpakkingswet (PPWR) stuurt aan op herbruikbare verzendverpakkingen in E-commerce. BOXO Return biedt webwinkels en verpakkingsbedrijven de mogelijkheid om herbruikbare verzendverpakkingen aan te bieden aan klanten.

Onlangs publiceerde Thuiswinkel.org de adviezen vanuit een consortium van webwinkels, verpakkingsbedrijven en logistieke partijen. Belangrijkste conclusie was dat er een efficiënte infrastructuur voor retourlogistiek, reiniging en reparatie opgezet wordt. Samenwerking tussen webshops, verpakkingsleveranciers en vervoerders is daarvoor cruciaal.

Honderden inleverpunten

Om inleveren zo laagdrempelig mogelijk te maken bouwt BOXO een netwerk van honderden inleverpunten door heel Nederland. Okke de Jonge, oprichter van BOXO hierover: “Om het inleveren van herbruikbare verzendverpakkingen zo makkelijk mogelijk te maken, bouwen we aan een divers netwerk van inleverpunten. Hiervoor werken we samen met landelijke en lokale retailers en aanbieders van pakketpunten of kluizen. “We zijn blij met de samenwerking met ViaTim, een buurtpunt is een logische plek voor het inleveren van herbruikbare verzendverpakkingen”.

Het netwerk van Via Tim bestaat uit meer dan 600 buurtpunten voor en door wijkbewoners. Dankzij de samenwerking kunnen wijkbewoners naast hun pakket nu ook de herbruikbare verzendverpakking inleveren bij het buurtpunt. Michiel van Nieuwkerk, oprichter van ViaTim over de samenwerking met BOXO: “De inname van herbruikbare verzendverpakkingen is een logische toevoeging op de wijkfunctie van onze ViaTim punten. De reacties van onze punten hierop zijn tot nu toe erg positief. “We kijken uit naar de samenwerking met BOXO om de afvalberg door online winkelen te verkleinen.”

Keuze voor een verzendverpakking

Met BOXO Return voegen retailers de optie voor herbruikbare verzendverpakkingen eenvoudig toe aan hun webwinkel. Wanneer hiervoor gekozen wordt, betaalt de consument statiegeld dat teruggestort wordt bij het inleveren van de verpakking bij een inleverpunt. BOXO Return is een universeel retoursysteem, dit betekent dat verpakkingsbedrijven en webwinkels hiervan gebruik kunnen maken met eigen herbruikbare verzendverpakkingen.

Tot 90% minder CO2 uitstoot

Herbruikbare verzendverpakkingen zijn duurzamer dan gerecyclede kartonnen dozen. Karton en papier recyclen is enorm energie-intensief. Papiervezels kunnen slechts 5 tot 7 keer worden hergebruikt. Voor elke gerecyclede kartonnen doos moeten nieuwe vezels toegevoegd worden, hiervoor worden bomen gekapt. Onderzoek van Fashion for Good toont aan dat herbruikbare verzendverpakkingen tot 90% lagere CO2 eq uitstoten dan gerecyclede kartonnen dozen.

Foto: Joost van Gennip