Pieter Pot heeft de online deuren vandaag weer geopend. Na het faillissement afgelopen december heeft de verpakkingsvrije online supermarkt dankzij een succesvolle crowdfundingcampagne een doorstart gemaakt. De afgelopen twee maanden is er hard gewerkt om de schappen weer vol te krijgen.
‘We beginnen met 150 tot 200 producten en vullen die snel aan tot 400’, stelt Jouri Schoemaker, oprichter en directeur van Pieter Pot. ‘We beginnen met de basisproducten die iedereen het liefste wil. Dan moet je denken aan pasta, rijst, noten, ontbijtgranen, olijfolie en voor de liefhebbers duurzame koffiebonen met een eerlijke prijs voor de boeren, circulair bier, Nederlandse honing, ambachtelijk gebakken duurzame koekjes, etc. Om onze supermarkt laagdrempeliger te maken, hebben we het statiegeld op onze potten verlaagd van 2 naar 1 euro.’
Winstgevend
Schoemaker: ‘We hebben alle operationele zaken uitbesteed. Van potten wassen tot vullen. Zo hebben we zo min mogelijk vaste lasten en zijn de meeste kosten variabel. Zo kunnen we snel bijsturen. Eind dit jaar moet de maandbasis winstgevend zijn en daarmee zouden we het eerste verpakkingsvrije bedrijf zijn ter wereld de op landelijke schaal zwarte cijfers schrijft.
Pieter Pot werkt samen met de sociale werkplaats Stroomopwaarts in regio Rotterdam waar zo’n 100 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt potten vullen voor Pieter Pot. Ook oude partners zoals logistiek bedrijf Dynalogic en fulfillmentbedrijf More Storage willen graag met verder met de startup. 95% van Pieter Pot’s leveranciers wil graag opnieuw samenwerken om samen haar missie voort zetten.
Hartverwarmende reacties
Pieter Pot kan rekenen op een enthousiaste achterban. ‘Ondanks het faillissement laten we onze klanten niet in de steek. Iedereen die nog potten van ons heeft staan, krijgt het statiegeld terug. We zijn tien steden afgegaan waar onze klanten op een centrale plek hun potten konden inleveren. We hebben er zo’n 70.000 opgehaald. Het gaat om alle klanten die weer gaan bestellen en nog oud tegoed hadden of hun potten dus hebben ingeleverd. Die kunnen dit ‘oude tegoed’ wel gebruiken, maar maximaal 10% per bestelling. Op onze inzameltour door het land kregen we hartverwarmende reacties en onze klanten zijn blij dat we doorzetten.’
‘Pieter Pot heeft veel ups en downs meegemaakt sinds haar oprichting in 2019: van 0 naar 10 miljoen euro omzet in slechts 2,5 jaar, 13 miljoen aan funding en grote samenwerkingen, zoals met ‘s werelds grootste producenten van consumentenartikelen PepsiCo en KraftHeinz. Na corona bleek de de operatie te groots opgezet met een eigen warehouse van 10.000m2 waarvan het contract niet tussentijds kon worden beëindigd om van de zware laten af te komen. Een negatieve spiraal volgde met liquiditeitsproblemen en lege schappen. Uiteindelijk volgde een faillissement in dec 2023.
Pieter Pot weet nu hoe winstgevend te worden op basis van haar vaste kern van 15.000 klanten. Door een succesvolle sharefunding waarbij Pieter Pot 1,3 miljoen euro ophaalde en een akkoord met de curator was een doorstart mogelijk.