De Nederlandse start-up Pieter Pot schaalt versneld op en gaat een maand eerder dan gepland door het hele land verpakkingsvrij boodschappen bezorgen. Dit is mogelijk door een samenwerking met PostNL Food. Beide bedrijven spelen hiermee in op het feit dat er vanwege de uitbraak van het coronavirus een snelgroeiende behoefte is aan bezorgdiensten.
Pieter Pot is de eerste online supermarkt die verpakkingsvrij boodschappen bezorgt door producten in glazen weckpotten te verpakken en deze bij consumenten thuis te (laten) bezorgen. De potten bevatten food en non-food producten van bekende merken, van rijst en pasta tot wasmiddel en shampoo. Lege potten worden weer mee teruggenomen om te wassen en opnieuw te vullen; een circulair proces dat het grote aantal plastic verpakkingen moet terugdringen.
Zwaarst getroffen regio’s als eerste bediend
Deze week begint de landelijke uitrol; Pieter Pot zal met PostNL Food de ene na de andere stad ‘unlocken’. De regio’s die het zwaarst getroffen zijn door het coronavirus, zoals Limburg en Brabant, worden als eerst bediend en komen bovenaan te staan op de wachtlijst. ‘Zo willen wij ons steentje bijdragen, het wordt nu namelijk nog een stuk makkelijker om thuis te blijven!’, aldus Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker. Met deze landelijke uitrol is de Nederlandse start-up de eerste dienst ter wereld die op nationale schaal verpakkingsvrije boodschappen bezorgt.
Wel duurzaam, niet duurder
Schoemaker (29) en medeoprichter Martijn Bijmolt (27) merkten in 2019 dat ze duurzame keuzes wilden maken, maar dat het niet te veel moeite – of geld – moest kosten. Volgens hen is dat de reden dat de meeste verpakkingsvrije winkels in Nederland het tot nu toe niet redden. ‘Het kost de gemiddelde consument nog te veel extra tijd, energie en geld’, zegt Schoemaker. ‘De wens om de duurzame keuze gemakkelijker te maken in combinatie met de groeiende vraag naar online bezorgdiensten waren voor ons aanleiding om het anders aan te pakken. Door te bezorgen hoeft niemand te sjouwen met potten, kan het assortiment veel groter zijn dan in fysieke verpakkingsvrije winkels én hoeven onze prijzen niet af te wijken van die van de reguliere supermarkt!’
Verdubbeling wachtlijst sinds virusuitbraak
Jouri en Martijn begonnen hun onderneming in maart 2019 vanaf de zolderkamer. Eind van dat jaar haalden ze met een crowdfunding campagne een half miljoen euro op, een verdubbeling van het streefbedrag. Door de uitbraak van het coronavirus zien ze nu, ruim een jaar later, een enorme stijging in de behoefte naar hun dienst; de wachtlijst is verdubbeld naar meer dan 9000 consumenten en groeit nog steeds met zo’n 500 per dag. Consumenten worden in chronologische volgorde van inschrijving geïnformeerd wanneer het voor hen mogelijk is om een bestelling te plaatsen.
Een ‘potje support’ voor hulpbehoevenden
Naast de bezorging biedt Pieter Pot de mogelijkheid om als consument een ‘potje support’ aan te schaffen bij het bestellen van de boodschappen. Dit ‘potje support’ gaat naar hulpbehoevenden zoals ouderen, voedselbanken en zorgverleners. Pieter Pot zorgt voor de samenwerking met de instanties en het bezorgen van de potten.