Dutch Flower Group (DFG) nodigde 2 jaar geleden haar belangrijkste leveranciers van verpakkingen in de sector uit om zich aan te sluiten op DFG’s duurzaamheidsreis. Sindsdien hebben zij de handen ineen geslagen om de wereld van verpakkingen in de sierteelt duurzamer te maken.
De verpakkingsleveranciers hebben zich verenigd onder de naam Horticulture Packaging Sustainability Initiative (HSPI), dat ook gesteund wordt door Greenport Aalsmeer.
Blijk van waardering
Namens DFG hebben Marcel Zandvliet (CMO/CSO DFG) en Raimon Loman (Group Sustainability Manager DFG) daarom de 9 betrokken bedrijven persoonlijk bedankt door hen een blijk van waardering te overhandigen. Het gaat om de bedrijven: Chrysal, Koenpack, Paardekooper (inclusief o.a. Broekhof, DillewijnZwapak, Olsthoorn, Van der Windt, Vaselife), Decowraps, Desch, JBB Packaging, Floralife (onderdeel van Smithers-Oasis), Modiform, Twinpack (onderdeel van De Jong Verpakking, een dochteronderneming van Stora Enso).
Duurzamere sierteeltsector
Na het presenteren van de duurzaamheidsstrategie IMPACT25 van Dutch Flower Group, zijn de verpakkingsleveranciers uitgedaagd met de vraag hoe zij hun bijdrage konden leveren aan een duurzamere sierteeltsector. Samen met DFG hebben zij zich de afgelopen jaren gebogen over rapportage vragen die voortkwamen uit nieuwe wetgeving (CSRD), hoe zij konden komen tot een transparantere toeleveringsketen (vanuit CSDDD), hoe zij konden werken aan gegevens om footprint berekeningen en bijbehorende reductieplannen. En misschien wel het belangrijkste deel: DFG daagde hen uit om samen te werken, als concurrenten, aan deze belangrijke, niet-concurrerende duurzaamheidsonderwerpen.
Foto: De 9 belangrijkste verpakkingsleveranciers van Dutch Flower Group krijgen een blijk van waardering overhandigd door Marcel Zandvliet en Raimon Loman van Dutch Flower Group.