Als we het hebben over duurzaam ondernemen, dan gaat dat veel verder dan verantwoorde keuzes maken voor het milieu. Ook de mensen binnen je organisatie, je klanten en zakenrelaties zijn hier onderdeel van. En natuurlijk hun gedrag. In dit artikel lichten we het belang toe van verantwoord omgaan met klantdata als pijler voor duurzaam ondernemen. Lees je mee?
Vertrouwen en transparantie
Als klant van een bedrijf verwacht je dat er zorgvuldig met jouw gegevens wordt omgegaan. Doet een bedrijf dit inderdaad? Dan ontstaat er vertrouwen. Het is daarbij wel belangrijk dat je als bedrijf transparant bent over gegevensverwerking. Denk aan hoe de klantdata wordt
verzameld, gebruikt en beschermd. Zo laat je namelijk zien dat je je klanten en hun veiligheid serieus neemt. Wist je dat klanten loyaler zijn aan bedrijven die betrouwbaar zijn en laten zien dat zij verantwoordelijkheid nemen? Met online software voor informatiebeveiliging – zoals die
van www.trustbound.com/nl – zet je makkelijk stappen naar een betrouwbare omgeving voor klantdata.
Betere bedrijfsreputatie
Hoewel je als bedrijf de klantdata moet beschermen (je bent er wettelijk tot verplicht), laat je hierdoor ook zien waar je als bedrijf voor staat. Je toont leiderschap en dat is belangrijk voor de reputatie van je organisatie. De kans op misbruik van data wordt hierdoor kleiner en daardoor
zullen klanten tevreden zijn over hoe je hen en hun data behandelt. Natuurlijk heeft dat op de lange termijn ook voordelen voor je bedrijf. Je voorkomt hiermee reputatieschade. Als een bedrijf namelijk eenmaal in het nieuws komt met dit soort zaken, kan de negatieve publiciteit
veel schade toebrengen en zorgen voor een mindere reputatie, het verlies van klanten en daardoor het verlies van (veel) omzet.
Betere relaties
Hoewel onzorgvuldig omgaan met klantdata problemen kan opleveren, is het wel heel nuttig om die data te hebben. Hoe meer jij weet over je klanten, hoe beter je op hen en hun behoeften kunt inspelen. Denk aan personalisatie na het doen van een aankoop en/of aanbiedingen en
kortingen verstrekken op iemands verjaardag. Daarmee scoor je punten als bedrijf, want je laat zien dat je om je klanten geeft. En daardoor blijven zij (als het goed is) langer trouw aan je merk.
Waar wacht je nog op?
Ben jij in het verleden als organisatie niet zo goed omgegaan met klantdata? Of staat jouw bedrijf wat dit onderwerp betreft nog in de kinderschoenen? Dan wordt het tijd om het serieus te nemen. Stel je hoge normen omtrent klantdata en hoe ermee omgegaan moet worden, dan
draag je daardoor zelfs bij aan een eerlijke digitale wereld. Het is allang geen luxe meer, maar een noodzaak in duurzaam ondernemen. Neem het daarom serieus en start vandaag nog!