In februari 2011 heeft NLingenieurs voor de tweede maal een enquête over MVO gehouden onder haar leden. In februari 2010 vond een dergelijk onderzoek voor de eerste keer plaats.
Vergeleken met 2010 is het aantal bureaus dat met MVO bezig is gelijk gebleven. De belangrijkste redenen om aan MVO te doen, zijn wel enigzins veranderd. Voornaamste redenen zijn nu:
– Imago/reputatie;
– Continuïteit waarborgen;
– Voldoen aan wet- en regelgeving
– Een betere concurrentiepositie verkrijgen.
In 2010 werden als voornaamste redenen genoemd:
– Imago/reputatie;
– Behoud/aantrekken van medewerkers;
– Voorbeeldfunctie binnen de branche en sector.
Voor het uitvoeren van MVO gaan veel bedrijven samenwerkingen aan met andere bedrijven of bestaande initiatieven op MVO-gebied. Daarnaast heeft een opvallende stijging plaatsgevonden (met ruim 10%) in het aantal bureaus dat een externe adviseur heeft aangetrokken voor het MVO-beleid.
De thema’s waar bureaus vooral op inzetten zijn: energieverbruik, maatschappelijke betrokkenheid, ethiek & integriteit en arbeidsomstandigheden.
De meeste gebruikte tools voor MVO zijn:
– Lidmaatschap van NLingenieurs (NLingenieurs heeft een gedragscode waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen is opgenomen);
– ISO 14001 certificaat
– Duurzaam inkopen volgens overheidsvoorschriften.
De enquête geeft een aantal aanknopingspunten voor verdere acties vanuit de branchevereniging. Het Expertnetwerk MVO van NLingenieurs zal de resultaten van de enquête gebruiken om haar beleid voor de komende periode vast te stellen.