Toyota Motor Europe (TME) heeft zijn krachten gebundeld met VDL Special Vehicles (VDL) om met behulp van Toyota’s brandstofceltechnologie door te breken op de markt van zero-emissie zware waterstoftrucks in Europa. De samenwerking beoogt de decarbonisatie van de logistieke wegsector te versnellen, een belangrijke factor voor het behalen van TME’s doelstellingen om tegen 2040 volledig koolstofneutraal te zijn.
Het bedrijf ziet een aanzienlijk potentieel in het gebruik van waterstoftrucks om zijn logistieke routes koolstofvrij te maken. De lagere massa van waterstofsystemen maakt een zwaarder laadvermogen mogelijk en het snel tanken van waterstof is essentieel voor transport met een hoge bezettingsgraad. Waterstof kan een vrachtwagen net zo snel bijtanken als diesel en de gebruikspatronen van vrachtwagens met hun vraag naar grotere hoeveelheden waterstof positioneren hen als belangrijke bijdragen aan de ontwikkeling van duurzame infrastructuren rond belangrijke routes.
Hans Bekkers, commercieel directeur VDL Special Vehicles: “VDL Special Vehicles gelooft in een zero-emissie toekomst voor middelzware en zware on- & offroad machines. We zijn dan ook bijzonder trots op de samenwerking met Toyota Motor Europe in dit innovatieve technologieproject, waarmee we onze activiteiten op het gebied van waterstofaandrijflijnen kunnen uitbreiden.”
VDL Special Vehicles zal tegen de zomer van 2023 de eerste brandstofceltruck bouwen, gevolgd door meer voertuigen die in het najaar van 2023 zullen worden geproduceerd en beoordeeld op logistieke TME-routes. Het project zal de kennis over de inzet van brandstofceltrucks consolideren en de langetermijnvisie van het bedrijf om de logistiek koolstofvrij te maken en de koolstofvoetafdruk van Toyota te verminderen verder ondersteunen dan de elektrificatie van passagiersvoertuigen.
Leon Van Der Merwe, VP Supply Chain Toyota Motor Europe: “We zijn verheugd om dit project met VDL te starten, omdat het ons in staat stelt om het langeafstandstransport van onze onderdelen, voertuigen en service-onderdelen verder te decarboniseren. Zware vrachtwagens blijven een belangrijke pijler binnen onze multimodale strategie, en de introductie van nul-emissie vrachtwagens, uitgerust met onze Toyota brandstofcelmodules, zal een sterke impact hebben op de totale koolstofreductie van onze logistiek.”
Brandstofceltrucks spelen ook een sleutelrol in de groei van het bredere Europese waterstofecosysteem en ondersteunen sterk het koolstofvrij maken van het vervoer en een ecologische energietransitie. Zware bedrijfsvoertuigen zijn cruciaal voor het genereren van een gezonde vraag- en aanboddynamiek voor waterstof. De winstgevende feedbackloop zal de ontwikkeling van een duurzame infrastructuur stimuleren en tegelijkertijd andere nieuwe mobiliteitstoepassingen mogelijk maken. De infrastructuur voor waterstoftrucks kan eenvoudig worden uitgebreid tot andere waterstofvoertuigen die dezelfde waterstoftankstations kunnen gebruiken. Dit nieuwe vrachtwagenproject is een van de vele projecten die Toyota onlangs met meerdere partners heeft opgezet, onder meer voor lichte bedrijfsvoertuigen, boten, treinen en bussen, met als doel de overgang naar een waterstofeconomie te versnellen.