Op 3 maart kwam de klankbordgroep voor de tweede keer bijeen in Ede, onder leiding van Bram Rijkers, adviseur ondernemerschapsbeleid bij VBW Centrale Vereniging Bloemendetailhandel. Behalve bloemisten zijn ook MVO Nederland, het Energiecentrum Nederland, de Tuinbranche Nederland en SenterNovem (ministerie van EZ) betrokken bij het samenstellen van de brochure.
Bloemisten bewust laten worden
Het belangrijkste doel van de brochure, die begin 2010 moet uitkomen, is alle bloemisten bewust te laten worden van het nut van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Niet alleen om dat de overheid in 2010 duurzaam gaat inkopen, maar ook omdat het winst kan opleveren in de bedrijfsvoering en omdat ‘het gewoon een belangrijk thema is’, zoals de deelnemers vinden.
Helft aan energiekosten
Zo vertelde George Aukes van Bloembinderij Margriet in Geldermalsen dat zijn nieuwe verlichting hem de helft aan energiekosten scheelt. “En de sfeer in de winkel qua belichting is niet veranderd, want dat is voor bloemisten natuurlijk erg belangrijk.” Thema’s die tijdens de bijeenkomst aan bod kwamen, waren energieverbruik, verpakkingen, transport, schoonmaken, inkopen van bloemen en ‘dode’ producten en marketing & communicatie.