Bonussen hebben een nare bijklank gekregen door de rol die ze hebben gespeeld in de financiële crisis. Hoewel bonussen volgens de beleggersvereniging veel verkeerde signalen afgeven, ziet de VBDO in bonussen ook een instrument om duurzaamheidstreven bij ondernemingen te bevorderen.
Aandringen
In 2010 heeft de VBDO er al bij beursgenoteerde ondernemingen op aangedrongen om het remuneratiebeleid te ?verduurzamen’. In datzelfde jaar heeft de vereniging ook, samen met Hay Group en DHV, een handleiding samengesteld met richtlijnen hoe ondernemingen de koppeling kunnen maken tussen maatschappelijk verantwoord ondernemen en remuneratiebeleid.
Die handreikingen zijn niet onbetuigd gebleven. Het percentage van de onderzochte bedrijven dat duurzaamheid in de beloning meeweegt is in de laatste drie jaar met maar liefst 43 procent toegenomen tot 56 procent.
Effectief
VBDO-directeur Giuseppe van der Helm denkt dat veel bedrijven hier echter nog kansen laten liggen: “De bonuscultuur is een effectief middel gebleken om de economie aan de rand van de afgrond te krijgen. Waarom zouden topmanagers het niet toepassen om juist de andere kant op te bewegen, om ondernemingen juist weer een toekomst te geven? Duurzaamheidprestaties belonen getuigt, volgens mij, van een langetermijnbeleid dat risico’s vermindert en kansen zoekt om blijvende meerwaard te creëren voor de onderneming en de maatschappij..”
De VBDO heeft de AEX-genoteerde ondernemingen deze week in een open brief ook gewezen op andere thema’s waar de beleggersvereniging vragen over wil gaan stellen. Naast het remuneratiebeleid heeft de VBDO ook mensenrechten, biodiversiteit met betrekking tot grondstof gebruik hoog op de agenda staan.