Met de Univé ClimaCount Visa Card wordt de CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie en het gebruik van aangeschafte producten en/of diensten, gecompenseerd door investeringen in aanplantings- en milieuprojecten. Klanten kunnen in het eerste jaar gratis gebruikmaken van de creditcard. Daarna betalen ze slechts 9,95 euro per jaar.

Uniek CO2-compensatieprogramma

De ClimaCount Visa Card is niet alleen een van de meest geaccepteerde creditcards ter wereld, maar zorgt ook voor een directe bijdrage aan een schoner milieu. RePay International heeft aan de kaart het unieke ClimaCount-concept gekoppeld. Dit CO2-compensatieprogramma berekent de CO2-uitstoot van de gekochte goederen en diensten. Deze uitstoot wordt vervolgens, zonder dat het de consument iets extra kost, gecompenseerd door het aanplanten van bomen of het investeren in schone energie. De kaarthouder heeft zelf invloed op de keuze waarin compensatie plaatsvindt. Voor de berekening van de uitstoot werkt ClimaCount Visa Card nauw samen met onafhankelijke instanties als CE Delft en TNO, en staat onder controle van PricewaterhouseCoopers.

Maatschappelijk betrokken ondernemen

“Groen rijden met de ClimaCount Visa Card past in ons kader van maatschappelijk betrokken ondernemen”, zegt Jan Dijkstra, directeur van Univé Schade in Assen. “Als grote autoverzekeraar bieden wij onze klanten de mogelijkheid om met het groenrijdenconcept een steentje bij te dragen aan een beter milieu. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat we daarmee voorzien in een behoefte van de klant. De samenwerking met Repay International maakt het mogelijk om het concept tegen geringe kosten aan te bieden. Het enige dat de klant hoeft te doen, is de brandstof afrekenen met de Univé ClimaCount Visa Card. De CO2-uitstoot wordt vervolgens automatisch gecompenseerd. Daar plukken we allemaal de vruchten van”, aldus Dijkstra.

“Met de ClimaCount Visa Card vergroten we de bewustwording onder consumenten rondom hun aankopen en de uitstoot die daarmee gepaard gaat”, zegt Patrick Bunnik, CEO van RePay International. “Gebruikers van de kaart zien iedere maand op hun afschriften in welke mate iedere afzonderlijke aankoop het milieu heeft belast en hoe compensatie heeft plaatsgevonden. Daarnaast heeft de kaarthouder de mogelijkheid maandelijks invloed uit te oefenen op de keuze waarin de compensatie plaatsvindt. Wij zijn verder zeer enthousiast over het feit dat Univé een samenwerkingsverband met ons heeft getekend en zijn klanten op een praktische manier wil helpen ‘groener’ te leven. Wij werken hard aan meer partnerships met ondernemingen en organisaties die onze compensatiedoelen concreet willen ondersteunen.”

RePay International en Univé zijn sponsor van het Klimaatbos. Dit is een hartvormig bos dat Natuurmonumenten aanlegt om de aandacht te vestigen op het klimaatprobleem. Het klimaatbos maakt deel uit van een veel breder klimaatprogramma waarin Natuurmonumenten zich hard maakt voor het creëren van robuuste natuurgebieden, het aanleggen van klimaatbuffers en het verwerken van biomassa.