Bedrijven die een extra inspanning hebben geleverd om duurzame palmolie te gebruiken of een bijzondere activiteit hebben aangeboden aan anderen om de overstap naar duurzame palmolie mogelijk te maken, kunnen in aanmerking komen voor deze award. Dit jaar hebben de leden van de Task Force gestemd en Unilever is als winnaar uit de bus gekomen.
De award is gisteren overhandigd aan Anniek Mauser, Sustainability Director Unilever Benelux door Eddy Esselink, voorzitter van de Task Force Duurzame Palmolie. De uitreiking vond plaats in het Longhouse van Diergaarde Blijdorp waar ook een permanente expositie over palmolie is.
Unilever koopt wereldwijd ongeveer 1,4 miljoen ton palmolie en 0,2 miljoen ton palmpitolie per jaar. Eind 2012 heeft het bedrijf de doelstelling van 100% duurzaam gecertificeerde palmolie gehaald. Dit is drie jaar eerder dan toegezegd. Het grootste deel van de palmolie wordt afgedekt door middel van GreenPalm certificaten, waardoor Unilever wereldwijd de grootste koper van certificaten is gebleven. Unilever heeft in 2012 een nieuwe doelstelling gepresenteerd: tegen 2020 wordt alle palmolie betrokken uit gecertificeerde, traceerbare bronnen.
De Task Force Duurzame Palmolie is opgericht in november 2010, op initiatief van het Productschap Margarine, Vetten en Oliën (MVO). Alle in Nederland gevestigde schakels in de palmolieketen werken in Task Force-verband gezamenlijk aan het verwezenlijken van het doel om uiterlijk eind 2015 alle palmolie die in Nederland wordt verwerkt in voedingsmiddelen en voedertoepassingen, duurzaam te laten zijn. In 2012 was 41% van de palmolie die verwerkt is in voedingsmiddelen duurzaam. In 2011 was dat nog 21%.
Duurzame palmolie is geproduceerd en gecertificeerd volgens de criteria van de Ronde Tafel Duurzame Palmolie (RSPO). De RSPO is het internationale platform voor maatschappelijke organisaties, financiële organisaties, verwerkers, handelaren en detailhandel voor het verduurzamen van de wereldwijde palmolieproductie en -handel. De RSPO hanteert criteria die een goede zorg waarborgen voor mens, dier en milieu. Duurzame palmolie kan verkregen worden via fysieke handelsopties (gesegregeerd, ‘mass balance’, ‘identity preserved’) of via de aankoop van ‘GreenPalm’- certificaten.