Duurzaamheid. Iedereen heeft het erover, maar wat denkt de Vlaming écht? Welke impact heeft het op ons gedrag als consument, en wat verwachten we van de bedrijfswereld? Het zijn inzichten die bedrijven kunnen helpen hun koers ingrijpend bij te sturen, futureproof te maken én nieuwe opportuniteiten aan te boren. Encon gaf daarom aan onafhankelijk onderzoeksbureau Indiville de opdracht tot een breed maatschappelijk onderzoek in Vlaanderen: de eerste editie van De Duurzaamheidsbarometer. De resultaten ontkrachten een aantal hardnekkige mythes en leggen de waarheid bloot over het belang van duurzaamheid in onze maatschappij, en het potentieel dat hierin schuilt voor bedrijven.
Enkele highlights uit het onderzoek
– 61% van de Vlamingen is al minstens één keer van merk veranderd (en 50% doet dat zelfs regelmatig) omdat ze de duurzaamheid van een product niet ok vonden
– Gemiddeld 67% van de Vlamingen is bereid meer te betalen voor een product dat twee keer zo duurzaam zou zijn
- 72% van de Vlamingen verdenkt bedrijven van greenwashing;
– En 39% van de ondervraagde Vlamingen vindt het vooral de taak van bedrijven om milieuproblemen op te lossen.
Een wake-up call voor bedrijven – zowel degene die nog aan hun duurzaamheidstraject moeten beginnen, als de merken die van duurzaamheid al werk maken, maar dat nog niet vertaald krijgen naar een betrouwbaar imago.
Over De Duurzaamheidsbarometer
De Duurzaamheidsbarometer is een jaarlijks terugkerend onderzoek dat peilt naar de houding, het gedrag en de mening van Vlamingen ten opzichte van duurzaamheid. Het biedt een waardevol inzicht over de rol die duurzaamheid speelt voor bedrijven, en de opportuniteiten tot groei die duurzaamheidstransitie organisaties kan bieden.