‘Doel van ons groene beleid is, dat de reisbureaus hun klanten optimaal kunnen informeren over het nut van duurzaam toerisme. Want alleen dan zullen vakantiegangers ook in de toekomst kunnen blijven genieten van een mooie vakantie’, zegt TUI-woordvoerder Simone van den Berk
Onderdelen
Belangrijke onderdelen van het nieuwe beleid zijn trainingen van het personeel, het actief informeren van klanten over duurzame vakantiemogelijkheden, het overhandigen van diverse flyers en het geven van het goede voorbeeld door zelf milieuvriendelijk te werken.
Speerpunt
Duurzaam toerisme is al jaren een speerpunt van de touroperatormerken van TUI Nederland; Arke, Holland International en KRAS. Vanaf eind november is er nu ook een groen beleid speciaal voor de reisbureaus van TUI Nederland; de eigen reisbureaus die opereren onder de naam Arke en de franchisenemers die opereren onder de naam Holland International Reisbureau.
Green Smile
Eind november worden in diverse bijeenkomsten de reisbureaumanagers en -medewerkers geïnformeerd over het nieuwe duurzaamheidbeleid. Naast deze bijeenkomsten worden de interne campagnes ‘het groenste reisbureau is oranje!’ en ‘Green Smile’ gestart, om het groene bewustzijn van de medewerkers te stimuleren.
Het beleid geldt als voorschrift voor de eigen Arke reisbureaus en als advies voor de franchisenemers van Holland International Reisbureau.
Goede voorbeeld
‘De medewerkers in onze reisbureaus geven zelf het goede voorbeeld door milieuvriendelijk te werken’, belooft Van den Berk. Zij gebruiken milieuvriendelijke kantoorartikelen zoals verantwoord kopieerpapier, groene stroom en fair trade koffie. Papiergebruik wordt verminderd door zoveel mogelijk dossierloos te werken. En er wordt een bewust meegeef en terugbreng beleid voor de brochures gehanteerd. ‘En als het kan komen onze mensen met de fiets of het openbaar vervoer naar hun werk’.
Sell Green
De medewerkers worden ook getraind in het verkopen van duurzaam toerisme. En ze ontvangen structureel duurzaam toerisme informatie via intranet, nieuwsbrieven, productavonden, het eigen reserveringssysteem en andere communicatiemiddelen. Bij elke boeking worden de flyers ‘green seat’ en ‘foute souvenirs’ standaard aan de klant meegegeven.
Wijs op wintersport
Goed voorbeeld van een duurzame campagne van TUI Nederland is Wijs op wintersport. Sinds wintersportseizoen 2006/2007 zet men zich daarmee in voor duurzame wintersport: wintersportvakanties met respect voor mens en natuur.
Groene sneeuwster
TUI Nederland introduceerde daartoe de zogenaamde ‘groene sneeuwster’ voor bestemmingen met milieuvriendelijke bergdorpen. Zo is het voor de klant én de reisbureaumedewerker in één oogopslag duidelijk waar welke bestemming aan voldoet.
Daarnaast bevindt zich in elke wintersportbrochure een pagina Wijs op wintersport waarin de groene keuzes van vervoer en verblijf helder uiteengezet worden, ontvangen de klanten de flyer Wijs op wintersport en is de site wijsopwintersport.nl gelanceerd, vol met winterse wijsheden.