Afgelopen donderdag (8 december) vond de finale van de SDG-Challenge University 2022.1 plaats in Circl, het circulaire platform op de Amsterdamse Zuidas waar krachten uit de samenleving, business en finance samen komen voor een duurzame wereld. De SDG-Challenge is een project van jongerenbureau Soapbox, waarbij studententeams van alle Nederlandse universiteiten aan een oplossing werken voor een duurzaamheidscase van verschillende deelnemende toonaangevende organisaties. Samen werkten zij aan een uitdaging van de organisatie op het gebied van de Sustainable Development Goals (SDGs). TU Eindhoven (gekoppeld aan Bijlard) werd door de jury verkozen tot winnaar en Maastricht School of Management (gekoppeld aan Bugaboo) won de publieksprijs.
Van het betreden van de afvalmarkt in Griekenland tot het creëren van duurzame business courses en het helpen van nabestaanden bij het verlies van een dierbare,, het is allemaal voorbij gekomen tijdens de finale in Circl. Hier pitchten de vertegenwoordigers van de teams hun oplossing voor een professionele jury én voor het publiek, bestaande uit andere studententeams en de business partners.
Jury
De presentaties werden beoordeeld door een professionele jury, deze bestond uit:
- Niina Pussinnen – Bussiness Innovation & Collaboration Manager Circl
- Sandra Pellegrom – SDG Coördinator van Nederland
- Firas Abdulhasain – SGG Young Leaders Network, Senior Project Manager Phillips
TU Eindhoven (Bijlard) winnaar juryprijs
De jury keek naar de potentiële impact op de SDG’s, de organisatie en de gehele sector. Uiteindelijk gaf Firas Abdulhassain, SDG Young Leaders Network, het beslissende woord. Team T/U E, dat een team vormde met Bijlard, was de grote winnaar! Samen werkten zij aan een oplossing voor het verwerken van afvalstromen die ontstaan bij de productie van industriële lijm. De studenten bedachten project ‘Sticking to a greener future’, waarbij zowel het probleem in mindere mate bestaat en ook voor de overige afvalstroom een toekomst geboden wordt.
Maastricht School of Management (Bugaboo) winnaar publieksprijs
Het publiek kon ook meestemmen voor de publieksprijs. Deze ging naar Maastricht School of Management die, samen met Bugaboo, werkte aan het verduurzamen van de verpakkingen van hun producten. Door samen te werken met een NGO en een flitsende presentatie wisten de studenten het publiek te overtuigen.
De SDG-Challenge
Met de SDG-Challenge mobiliseert Soapbox studenten en organisaties om samen te werken aan de SDGs, zodat organisaties hun bedrijfsvoering vergroenen en studenten getriggerd worden om een carrière in duurzaamheid na te jagen. Met de SDG-Challenge maakt Soapbox zelf ook impact op verschillende SDGs, bijvoorbeeld door organisaties te helpen om impact te maken (SDG 9 – Innovatie en duurzame infrastructuur), leerkansen te bieden waar mensen levenslang van kunnen profiteren (SDG 4 – Educatie) en het bouwen van een ecosysteem waar we onze stakeholders met elkaar verbinden (SDG 17 – Partnerschappen voor de doelen).