TotalEnergies en Jedlix hebben succesvol aangetoond dat slim laden – laden op het juiste moment – van elektrische voertuigen (EV’s) de belasting van het elektriciteitsnet aanzienlijk kan verlichten. Het laden van elektrische auto’s, dat doorgaans in de drukke avondpiek tussen 16:00 en 21:00 uur gebeurt, is automatisch verschoven naar tijdstippen waarop het elektriciteitsnet meer ruimte heeft. Uniek aan dit project is dat zowel de publieke laadpalen op straat als de privé laadpalen bij mensen thuis tegelijkertijd slim werden geladen.
Nederland is de afgelopen jaren sterk aan het elektrificeren om haar klimaatdoelen te halen. Onderdeel daarvan is de toename van elektrische personenauto’s. Deze voertuigen worden vaak aan het eind van de dag opgeladen, op het moment dat huishoudens ook meer stroom vragen, met een piekvraag als gevolg. Deze piekvraag vormt een uitdaging voor netbeheerders en kan leiden tot overbelasting, waarbij maatregelen zoals het tijdelijk uitschakelen van laadpalen overwogen worden. Bovendien worden zonnepanelen soms afgeschakeld omdat ze tijdens piekmomenten te veel elektriciteit terug leveren.
Olof van der Gaag, voorzitter van de NVDE (Nederlandse Vereniging Duurzame Energie), geeft hierover zijn visie. “Optimaal gebruikmaken van beschikbare hernieuwbare energie en voldoen aan de laadbehoefte van het groeiende elektrische vervoer zijn essentieel voor de verduurzaming van Nederland. Slimme laadtechnieken bieden hiervoor een uitstekende oplossing.”
40% Vermindering van elektriciteitsverbruik tijdens piekuren
TotalEnergies, met een netwerk van 17.000 laadpunten in Nederland, en Jedlix, werken samen aan oplossingen die het net minder belasten. Zij zorgen er onder andere voor dat EV’s die aan een laadpaal in een bepaalde buurt staan gebruikmaken van de elektriciteit van zonnepanelen in de regio, op hetzelfde laagspanningsnet. Ook passen ze andere slimme laadsystemen toe.
Op de langste dag van het jaar demonstreerden TotalEnergies en Jedlix in Utrecht hoe slim laden de druk op het elektriciteitsnet kan verlagen. Bij 179 publieke laadpalen van TotalEnergies werd – zonder dat de elektrische rijder hier veel van merkte – minder hard geladen tijdens de piekuren. De eigenaren van 251 privé laadpalen van Jedlix laadden overdag met korting buiten de piekuren, optimaal gebruikmakend van beschikbare zonne-energie in de regio. De aansturing heeft plaatsgevonden op basis van de verwachte belasting van het net.
Laadpunten betrokken in het project
Van der Gaag benadrukt: “Het gelijktijdig aansturen van private en publieke laadinfrastructuur is uniek in Nederland. TotalEnergies en Jedlix laten hiermee zien wat de potentie is van slim laden om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen.”
Door deze slimme laadtechnieken toe te passen, hebben TotalEnergies en Jedlix ervoor gezorgd dat het elektriciteitsverbruik tijdens de piekuren tussen 16:00 en 21:00 gereduceerd is met gemiddeld 40 procent.
In de afbeeldingen is te zien dat de slim laden technieken van TotalEnergies en Jedlix het belasting op het net verminderen met gemiddeld 40 procent.
Slim laden biedt meerwaarde
Het project benadrukt de effectiviteit van slim laden zowel in het verhelpen van overbelasting van het net op kritieke dagen en het bieden van waarde aan de EV-rijder. Ook gemeente Utrecht ziet de meerwaarde van dit project. Wethouder Eva Oosters reageert enthousiast; “Wij willen het gebruik van elektrische voertuigen in onze stad stimuleren zonder het elektriciteitsnet te overbelasten. TotalEnergies en Jedlix hebben bewezen dat dit mogelijk is. Deze slimme oplossingen brengen ons een stap dichter bij het realiseren van onze klimaatdoelen.”
Foto gemaakt door Willem Jan de Bruin