Nu Sint weer in ’t land is en Nederland jaarlijks geniet van bijna 2,5 miljoen kilo Sintchocolade en letters, komt Tony’s Chocolonely met een duidelijke oproep voor chocofans: Strooi goed! Want achter al dit chocolekkers schuilt een bittere realiteit. Nog altijd worden cacaoboeren op grote schaal uitgebuit en worden ze systematisch onderbetaald voor hun cacao. Tony’s strijdt al jaren om dit onrecht te stoppen, o.a. met een groot Sint-assortiment, dat gemaakt is van eerlijk ingekochte cacao met een betere prijs voor de boer. Deze week lanceert Tony’s een nationale wildplak-campagne om chocofans op te roepen om mee te doen met deze strijd: Strooi goed! Deel en geniet van Tony’s Sint-chocolade, waar boeren ook van mee profiteren. Zo maken we samen een einde aan uitbuiting in cacao.

Nationale campagne

Met een nationale campagne wil Tony’s alle chocofans van Nederland oproepen om tijdens Sinterklaas te genieten van Sint-chocolade waar ook boeren van mee profiteren. En om naast goed te strooien ook Tony’s verhaal te delen. Naast Tony’s letterrepen kan dat goed strooien ook met de chocoladeletters van Tony’s Open Chain’s missiepartners Delicata, Hema en Jumbo, die ook gemaakt zijn van verantwoorde cacao.

De ‘Strooi Goed’-campagne is vanaf deze week over heel Nederland te zien en bestaat uit: een nationale wildplak-campagne, 2 murals in Amsterdam, displays in de supermarkt en een grote online-campagne. Op verschillende locaties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam worden ook posters opgehangen met Tony’s letterrepen erop geplakt, om chocofans op een smakelijke manier een extra handje te helpen met het ‘goed strooien’. De komende 2 weken worden ze dagelijks aangevuld.

Samen maken we een einde aan uitbuiting in cacao

Op dit moment werken er 1,56 miljoen kinderen illegaal op cacaoplantages en is de cacaoproductie voor een derde verantwoordelijk voor de grootschalige ontbossing die plaats vindt in West-Afrika. Armoede is de belangrijkste oorzaak hiervan. Tony’s wil laten zien dat chocolade maken anders kan. Daarom zijn alle cacaobonen in Tony’s chocolade en van onze 19 missiepartners in Tony’s Open Chain ingekocht via onze 5 samenwerkings-principes. Dat betekent o.a. dat cacaoboeren direct en voor de lange termijn een hogere prijs betaald krijgen voor hun traceerbare bonen en Tony’s ze ondersteunt met de productiviteit en klimaatbestendigheid van hun plantage. Zo kunnen boeren een leefbaar inkomen verdienen en komt er sneller een einde aan kinderarbeid en ontbossing.

Bron: vorig jaar werd in de supermarkt bijna 2,5 miljoen kilo Sinterklaas-chocolade verkocht (Nielsen, meetperiode: Week 12 2024 – week 13 2023).