Tony’s Chocolonely is voor het tweede jaar op rij de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dat blijkt uit de zesde editie van de Inspirerende 40 van Synergie. De top 40 werd maandag tijdens een uitreiking bij BNR bekendgemaakt. Het jaarlijkse onderzoek onder consumenten brengt in kaart welke organisaties inspireren, en waarom. Sinds 2014 wordt ook een parallelonderzoek uitgevoerd onder marketing- en businessprofessionals. En voor het eerst was Tony’s Chocolonely de winnaar in beide rankings. Opvallend in 2016: het zijn de Social Enterprises die het meest inspireren.

Zes jaar geleden startte Synergie met het onderzoek naar de 40 meest inspirerende organisaties van Nederland. Ingegeven door een kans beter te begrijpen wie vandaag de goede dingen doet. De Inspirerende 40 leert ons hoe organisaties vandaag mensen kunnen bewegen.

Het jaar van Tony’s, Tesla en Dopper

De winnaar van de Inspirerende 40 is Tony’s Chocolonely. Ooit begonnen als chocoladecrimineel weet deze organisatie grote groepen mensen in beweging te zetten. Waarom? Visie is de belangrijkste pijler onder inspiratie wijst het onderzoek uit. Het idee mee te werken aan een slaafvrije chocoladewereld spreekt aan. De top 3 onder consumenten wordt verder gevormd door Tesla, gevolgd door een nieuwe binnenkomer: Dopper. De grootste stijger in 2016 is het Rode Kruis, grote dalers Nike en FrieslandCampina. Ook in de businessranking krijgt Tesla de tweede plaats, net als vorig jaar. Hier completeert Marqt de top 3.

Social enterprises inspireren het meest

Opvallend dit jaar is dat de top 3 uitsluitend bestaat uit Social Enterprises. De inspirerende organisaties richten zich op grote, wereldwijde vraagstukken. Of het nu gaat de chocolade industrie slaafvrij maken, de komst van elektrisch rijden te versnellen (Tesla) of oceanen plastic vrij te maken(Dopper): ze werken aan concrete vraagstukken. Daarbij hebben ze hoge ambities. De oplossing brengen ze letterlijk in handbereik: een reep chocolade, auto of fles. Hiermee wordt de weg naar een betere toekomst bereikbaar gemaakt. Waarom ze juist in 2016 opduiken? “Social enterprises creëren perspectief op een betere toekomst”, aldus Jelmer van der Meulen van Synergie, “Daarnaast herstellen ze het vertrouwen in organisaties.”

Kleine stappen voor consumenten, grote doorbraken voor professionals

Waar consumenten geïnspireerd worden door de organisaties die met kleine stappen naar een oplossing toewerken, laten professionals zich meer inspireren door grote doorbraken. In de top 10 van de businessranking zien we daarom ook enkele andere namen, zoals Uber en Airbnb terug. Twee organisaties die vanuit het niets de traditionele taxiwereld en hotelwereld op zijn kop zetten.

Verrassende ontwikkelingen

2016 laat, meer dan eerdere jaren, opvallend veel nieuwe binnenkomers zien. Elk jaar worden nieuwe organisaties onderzocht. Zelden halen deze de top 40. Dit jaar wel: Dopper, KWF, Nespresso, Gazelle en Bugaboo sieren nu bijvoorbeeld de lijst. Traditionele A-merken verliezen juist steeds meer inspiratiewaarde: Unox en Coca-Cola vallen beiden dit jaar uit de ranking. Eerder gebeurde dit al met Heineken. Ook in de elektronica is een opvallende ontwikkeling zichtbaar. Waar we twee jaar geleden berichtten dat Samsung Apple had verslagen, hebben de giganten nu weer stuivertje gewisseld, en hoe! Apple haalt de 13eplaats, terwijl Samsung het moet stellen met een 22e positie (vorig jaar nog nummer 3). Met Vandebron (30) ten slotte, is Triodos Bank (26)  eindelijk niet meer de enige dienstverlener in de Inspirerende 40.

Achtergrond: vier pijlers die organisaties inspirerend maken

Het onderzoek naar de Inspirerende 40 2016 is uitgevoerd onder consumenten en business professionals. Aan 1.918 ‘consumenten’ en 850 business- en marketingprofessionals werd gevraagd hoe zij de genomineerde organisaties zien en rangschikken. Waarom organisaties inspirerend zijn, blijkt gebaseerd op vier pijlers. Die pijlers zijn: (1) visie, (2) organisatie, (3) producten en (4) relatie. Hoewel het gewicht van de pijlers ten opzichte van elkaar per jaar iets verschilt, blijven de pijlers zelf al zes jaar onveranderd. Daarmee wordt het steeds beter mogelijk om niet alleen te weten wie inspireren, maar vooral ook hoe organisaties het kunnen leren.

DOWNLOAD HIER HET HELE RAPPORT (pdf)

DOWNLOAD HIER DE RANKING DOOR CONSUMENTEN (pdf)

DOWNLOAD HIER DE RANKING DOOR MARKETING-EN BUSINESSPROFESSIONALS (pdf)