Tony’s Mission Lock is een gloednieuwe juridische structuur dat via een gouden aandeel de missie van Tony’s Chocolonely om 100% slaafvrij de norm te maken in chocolade voor altijd beschermt en vastlegt, ongeacht de aandeelhoudersstructuur.

Tony’s missie om een einde te maken aan illegale kinderarbeid en moderne slavernij in de cacao-industrie, Tony’s 5 samenwerkingsprincipes en de wettelijke verplichting van Tony’s management om deze te handhaven, is al opgenomen in Tony’s statuten. Tony’s gaat met Tony’s Mission Lock een stap verder en legt zijn missie voor altijd vast, zolang als het bedrijf bestaat.

3 onafhankelijke ‘Mission Guardians’

Drie onafhankelijke Mission Guardians krijgen een gouden aandeel en daarmee de verantwoordelijkheid om op te treden als bewakers van Tony’s missie. Ze hebben alle drie veel ervaring in duurzaamheid en het maken van sociale impact.

De voorzitter van Tony’s Mission Lock is Seth Goldman, oprichter van Honest Tea en Eat the Change, bestuursvoorzitter van Beyond Meat. Seth is wereldwijd een toonaangevende impactondernemer met veel ervaring in het opschalen van missiegedreven bedrijven met verschillende publieke en private aandeelhoudersstructuren.

Journalist en tv programmamaker Ikenna Azuike heeft brede ervaring in sociaal- en klimaatactivisme, strategie en journalistiek, en kent de sociaal economische context in West-Afrika. Ikenna werkte voor zijn journalistieke loopbaan als advocaat en neemt ook deze ervaring mee.

Anne-Wil Dijkstra, voormalig Tony’s Chief of Impact, Operations en People & Culture, is de derde Mission Guardian, die waardevolle ‘insider’ kennis van Tony’s impactmodel heeft en hoe je dit in de praktijk toepast.

Voorzitter Seth Goldman licht toe: “Ik heb uit eigen ervaring geleerd dat, ook al zet je een bedrijf op met de meest ambitieuze missie, tijden en mensen veranderen. Nieuwe mensen worden aangenomen, en ook bedrijven zelf veranderen. Dus voor altijd trouw blijven aan je missie is geen gegeven. Ik hoop dat wij alle mensen en gemeenschappen kunnen representeren waar Tony’s wereldwijd mee samenwerkt volgens zijn 5 samenwerkings-principes. Zoals met alles dat nieuw is, weet ik zeker dat het een leerzame reis wordt. Maar ik hoop vooral dat Mission Lock een model wordt dat andere missiegedreven bedrijven ook gaan gebruiken.”

Middelen voor samenwerking en je verantwoordelijkheid nemen

Naast een gouden aandeel, kunnen Mission Guardians gebruik maken een set van escalatiemiddelen wanneer zij vinden dat er een breuk met de missie lijkt plaats te vinden.

Dit ‘breaking glass in emergency’ principe geeft ze in eerste instantie de mogelijkheid om proactief en direct samen te werken met het senior management van Tony’s. Zodat er beter wederzijds begrip ontstaat over genomen beslissingen en de geuite zorgen, en zodat deze zorgen snel kunnen worden opgelost. Iedere stakeholder van Tony’s kan zijn of haar zorgen uiten met de Mission Guardians. Van medewerker, cacaoboer tot klant en chocofan, allemaal kunnen zij contact opnemen via: contact@tonysmissionlock.org.

In extreme gevallen, wanneer er geen oplossing gevonden wordt, kunnen de Mission Guardians op verschillende manieren escaleren: via een dubbele pagina in Tony’s jaarFAIRslag, via een internationale dagbladadvertentie in alle gouden markten waar Tony’s actief is, en uiteindelijk door het voor onderzoek en arbitrage voor te leggen aan de ondernemingskamer van het Gerechtshof te Amsterdam. Ze hebben geen vetorechten.

Een blauwdruk voor impactbedrijven

Zoals altijd hoopt Tony’s dat deze ambitieuze nieuwe stap andere impactbedrijven inspireert om dit over te nemen. “Meer en meer missiegedreven bedrijven zoeken naar manieren om hun impactmodel voor altijd te borgen in de kern van hun bedrijf, onafhankelijk van de aandeelhoudersstructuur.” zegt Tony’s nieuwe Chief Chocolonely, Douglas Lamont. “Dit mechanisme maakt dat mogelijk en we hopen dat dit een voorbeeld gaat zijn voor anderen om voor altijd hun missie en impactmodel te beschermen en vast te leggen.” Om andere bedrijven te inspireren om samen de lat hoger te leggen, deelt Tony’s de details openlijk en maakt het mechanisme achter Tony’s Mission Lock ‘open source’.

De Mission Guardians en Tony’s Chief Chocolonely, Douglas Lamont, presenteren zichzelf voor de eerste keer tijdens Tony’s FAIR op 8 juni in de Gashouder in Amsterdam. Daar tekenen zij het officiële oprichtingsdocument van Tony’s Mission Lock. Ze vertellen daar in een live Q&A meer over hoe Tony’s Mission Lock tot stand is gekomen en wat Tony’s ermee wil bereiken: op het gebied van Tony’s missie en wat het andere impactbedrijven aanbiedt.