Tony’s Chocolonely, het Nederlandse impactbedrijf dat chocolade maakt, heeft voor de 6e keer op rij de hoogste score (91%) in de ‘Chocolate Scorecard’ behaald, een jaarlijks onderzoek gedaan door onafhankelijke experts. De uitkomst van dit onderzoek wordt rond Pasen gepubliceerd om consumenten te helpen de juiste keuze te maken. Pasen is het moment in het jaar dat de meeste chocolade gegeten wordt. Tony’s krijgt van de Chocolate Scorecard de Good Egg Award, waarmee benadrukt wordt dat het merk een positieve bijdrage levert aan het beëindigen van uitbuiting in cacao. 

  • De Chocolate Scorecard – een onafhankelijk onderzoek van Be Slavery Free en Mighty Earth, samen met andere maatschappelijke organisaties en onderzoeksinstituten – beoordeelt chocolademerken op basis van ethische inkoop, duurzaamheid en arbeidspraktijken, en helpt consumenten bij het maken van verantwoorde chocoladekeuzes tijdens Pasen, het moment dat jaarlijks de meeste chocolade verkocht wordt.
  • Onderdeel van de 5 samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely zijn 100% traceerbare cacaobonen. De eerste plek in de categorie traceerbaarheid en transparantie laat zien dat het bedrijf hiermee een voorloper is en het weet waar de cacaobonen vandaan komen. Dit is de basis om de 3 grootste problemen in cacao – dwangarbeid, kinderarbeid en ontbossing – aan te kunnen pakken.
  • Tony’s Chocolonely scoorde goed en behaalde een groene score in 5 van de 6 categorieën: traceerbaarheid, leefbaar inkomen, kinderarbeid, ontbossing en klimaat, evenals pesticidenbeheer. De laatste is dit jaar van geel naar groen gegaan, als resultaat van de voortdurende inspanningen van het merk om pesticiden te monitoren en de risico’s voor boeren te verminderen door middel van verhoogde investeringen in lokale experts die de boeren ondersteunen.
  • Tony’s agroforestry score is dit jaar geel. Er wordt gewerkt aan een strategie om voor de lange termijn een aanpak voor agroforestry te ontwikkelen. Dat betekent dat het bedrijf manieren zoekt om complexere vormen van agroforestry op boerderijen te creëren. Geheel naar wens van de boeren, de conditie/gezondheid van de boerderij en als doel om optimale cacaoproductie in agroforestry-systemen te realiseren. Tony’s gelooft dat deze langetermijnstrategie zal helpen om de risico’s van klimaatverandering, plagen en ziekten te verminderen. Zo kan de veerkracht van boeren versterkt worden. Het zal enige tijd duren om deze strategie te implementeren. In het komende jaar streeft het bedrijf ernaar grote stappen te zetten richting de implementatie, om nog meer positieve impact op boeren te hebben (en als een leuke bijkomstigheid op weg te zijn naar het behalen van een groene score op agroforestry in de toekomst!)
  • Hoewel Tony’s verheugd is deze prijs te ontvangen, is er sinds de eerste publicatie van de scorecard niet genoeg vooruitgang geboekt in de chocolade-industrie als geheel– veel grote bedrijven krijgen nog steeds gele, oranje en rode scores over de hele linie op belangrijke onderwerpen.
  • Door jaar na jaar consistentie en transparantie te tonen, bewijst Tony’s via de Chocolate Scorecard dat verantwoordelijkheid nemen voor de toeleveringsketens de norm kan zijn, niet de uitzondering.

In een reactie op de resultaten laat Tony’s Open Chain Lead, Joke Aerts, weten: “Bij Tony’s Chocolonely is transparantie niet alleen een waarde – het is een noodzaak om echte verandering in de cacao-industrie te realiseren. De Chocolate Scorecard speelt een cruciale rol bij het verantwoordelijk houden van de industrie. Bedrijven rapporteren over dezelfde belangrijke indicatoren, waardoor een gelijk speelveld voor betekenisvolle vooruitgang ontstaat. We zijn trots om deel te nemen en vereerd om voor de 6e keer op rij de Good Egg Award te hebben ontvangen. De Chocolate Scorecard motiveert ons niet alleen om continu te verbeteren, maar zet ook de hele industrie aan om een stap vooruit te zetten. We hopen dat het andere bedrijven inspireert om actie te ondernemen richting een echt eerlijke en transparante cacao-industrie. We nodigen andere bedrijven graag uit om de norm in chocolade te veranderen. Laat het ons weten via Tony’s Open Chain.”

image