Die conclusie valt te trekken uit een reeks bijeenkomsten die TNT afgelopen week organiseerde op onder meer het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen ofwel ‘corporate social responsibility’ (CSR).
‘Het afgelopen jaar trof mij wel eens het verwijt: ”Bakker heeft zich afgewend van CSR om zich enkel nog met zaken bezig te houden”, maar dat is niet het ware verhaal’, zei bestuursvoorzitter Peter Bakker van TNT woensdagavond in een afsluitende bijeenkomst in Amsterdam. ‘En wat ook niet klopt, is dat CSR en zakendoen twee totaal verschillende dingen zouden zijn.’
Volgens Bakker is klimaatverandering een van de grootste uitdagingen waar met name vervoersondernemingen zich de komende jaren voor gesteld zien. ‘Eén van de minst aantrekkelijke kanten van onze kernactiviteit is het feit dat wij CO2 produceren en dat we op die manier bijdragen aan het broeikaseffect. Wij hebben daar de laatste tijd over nagedacht en nu onderzoeken we op tal van gebieden hoe we de schadelijke gevolgen van onze bedrijfsvoering zoveel mogelijk kunnen beperken’, zei Bakker.
Eén van de initiatieven die TNT vier weken geleden lanceerde, betreft een project van zo’n zestig bestelwagens in Amsterdam die op 100% koolzaadolie rijden. Om de TNT-wagens van koolzaadolie te voorzien zijn in Amsterdam-Noord en Amsterdam Zuidoost twee koolzaadtankinstallaties gebouwd.
‘Het voordeel van koolzaadolie is dat je de motor technisch niet hoeft aan te passen’, legt de voormalige postbode Chris den Otter uit tijdens een rit met een VW-bestelbusje tussen Maastricht en Amsterdam. ‘Met koolzaad reduceer je de fijn stof en neutraliseer je de CO2-uitstoot. Je hebt ook geen roetfilter nodig’, aldus Den Otter, die zich tegenwoordig fulltime bezighoudt met het milieubeleid van TNT op het hoofdkantoor in Hoofddorp.
Naast de zestig bestelwagens die nu op koolzaad rijden, streeft TNT er onder meer naar om ook sneller zijn vrachtwagens uit te laten rusten met een zogeheten ‘Euro-5’-motor, een Europese maatregel die pas vanaf 2009 verplicht is.
‘We slaan de Euro-4 motor over en voeren meteen de Euro-5 in’, zegt de TNT-projectdirecteur voor CSR-zaken, Carin Ten Hage, die deze ”Driving Clean”-projecten twee jaar geleden begon. ‘We hopen echter dat deze initiatieven zich niet beperken tot alleen TNT’, zegt Ten Hage, die hoopt dat TNT al volgend jaar wereldwijd aan de desbetreffende milieunorm, Iso 14001, kan voldoen. TNT hoopt via het World Economic Forum (WEF) de hele sector, dus ook bedrijven als DHL en Fedex, te kunnen overtuigen om over te gaan op dergelijke maatregelen. ‘We moeten als sector onze ”best practices” delen.’
Inmiddels heeft TNT het thema klimaatverandering ook op andere wijze geïnstitutionaliseerd. In januari van dit jaar sloot het concern een ‘partnership’ met de United Nations Environment Programme (Unep), het milieuprogramma van de Verenigde Naties. Voor ‘Driving Clean’, heeft TNT dit jaar euro 3,5 mln uitgetrokken. Dat bedrag komt boven op de euro 8,5 mln die TNT dit jaar aan het World Food Program (WFP) besteedt, het VN-hulpprogramma waaraan TNT zich in 2002 heeft gecommitteerd.
In 2007 eindigt het contract met het WFP’, zo bevestigt Luke Disney, die voor TNT het samenwerkingsverband met het WFP begeleidt. ‘We zullen ons project ”Moving the World” evalueren, maar we gaan er zeker mee door. Dat zijn we toch wel verplicht aan onze stakeholders én shareholders.’
Noot: DHV is adviseur van TNT voor het Driving Clean programma.