Oxfam Novib en andere Oxfams wereldwijd publiceren met het rapport voor het eerst een ranglijst, die duidelijk maakt hoe de voedingsmiddelenbedrijven Unilever, Coca Cola, PepsiCo, Danone, General Mills, Kellogg’s, Mars, Mondelez, Nestle en Associated British Foods (ABF) in hun beleid en ketenbeheer scoren op onderwerpen als klimaat, vrouwenrechten, land- en watergebruik.
Voedingsmiddelenbedrijven ABF met 19%, Kellogg’s met 23% en General Mills met 23% scoren het laagst op de ranglijst. Coca Cola met 41%, Unilever met 49% en Nestle met 54% voeren deze lijst aan.
Farah Karimi, algemeen directeur Oxfam Novib: ‘Niet een bedrijf komt door de test met een goede algemene score. De productie van te veel levensmiddelen gaat ten koste van miljoenen mensen, die worden onderbetaald of wiens landrechten worden geschonden. Sommige van de bedrijven zijn op de goede weg en erkennen dat duurzaamheid belangrijk is voor hun bedrijfsvoering, maar het moet echt beter. De sociale en milieukosten zijn nu gewoon te hoog.’
De Behind the Brands-ranglijst onthult dat:
– Hoewel een aantal bedrijven van de ‘grote 10’ zich in het openbaar uitspreekt voor vrouwenrechten, zet niet een bedrijf zich in voor de uitbanning van discriminatie tegen vrouwen in hun gehele toeleveringsketen.
– Niet een bedrijf heeft adequaat beleid dat plaatselijke gemeenschappen beschermt tegen land- en waterroof. Allemaal gebruiken zij grondstoffen in hun producten, zoals palmolie, sojabonen en suiker, waarbij conflicten over land schering en inslag zijn. Geen enkel bedrijf heeft beleid dat landroof in hun toeleveringsketens totaal afwijst.
– Alle tien de bedrijven doen onnodig geheimzinnig over de herkomst van gewassen in hun toeleveringsketen, en dus kan hun bewering dat ze duurzaam en maatschappelijk verantwoord werken, moeilijk gestaafd worden.
– Hoewel Nestle en Unilever de meeste informatie geven over de landen waaruit hun gewassen komen, geeft niet een bedrijf voldoende informatie over hun toeleveranciers.
– Over het algemeen gaan de bedrijven steeds efficienter om met water, maar de meesten hebben geen beleid dat de gevolgen van hun bedrijfsvoering op lokale waterbronnen reduceert. Alleen Pepsi erkent publiekelijk dat water een mensenrecht is, en zet zich in om plaatselijke gemeenschappen te consulteren. Nestle heeft voor haar toeleveranciers richtlijnen over waterbeheer ontwikkeld, en staat bovenaan in de rangorde m.b.t. waterbeleid.
– Alle bedrijven hebben stappen ondernomen om hun directe uitstoot van broeikasgassen te verminderen, maar slechts vijf (Mondelez, Danone, Unilever, Coca Cola en Mars) maken rapporten openbaar over de uitstoot van broeikasgassen bij het produceren van landbouwgewassen die in hun producten terecht komen. Alleen Unilever heeft toegezegd om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2020 te halveren. Niet een bedrijf heeft beleid om boeren in hun toeleveringsketen te helpen zich aan klimaatverandering aan te passen.
– Niet een bedrijf heeft publiekelijk toegezegd boeren eerlijke prijzen te betalen, of hen toegezegd afspraken te maken over eerlijke productie processen. Alleen Unilever heeft specifieke richtlijnen voor toeleveranciers om een aantal belangrijke kwesties voor boeren aan te pakken.
‘Het wordt tijd dat de grootste 10 voedselbedrijven meer verantwoordelijkheid nemen voor de enorme invloed die zij op de levens van arme mensen hebben,’ zegt Karimi. ‘Tachtig procent van mensen die wereldwijd honger lijden, verbouwen zelf hun voedsel. Miljoenen mensen in ontwikkelingslanden verbouwen ook grondstoffen voor de producten van deze bedrijven. De bedrijven bezitten samen honderden van de populairste voedselmerken in de wereld en zij kunnen economisch, sociaal en politiek een vuist maken om zo echt een verschil te maken in de levens van ’s werelds armste mensen.’
Met de wereldwijde lancering van het Behind the Brands rapport en de gelijknamige campagne, bindt Oxfam Novib met andere Oxfam-organisaties de strijd aan met de misstanden in de voedselproductie.
‘Geen bedrijf is zo groot dan het niet naar zijn klanten hoeft te luisteren,’ zegt Karimi. ‘Als genoeg mensen de grote voedselbedrijven aanspreken, moeten bedrijven wel reageren. Via Twitter en Facebook, of via een petitie aan de leiding van de bedrijven, kunnen consumenten hun steentje bijdragen om ons voedselsysteem eerlijk en duurzaam te maken.’
Het Behind the Brands rapport en campagne wordt gelijktijdig door Oxfam gelanceerd in 17 landen, waaronder de VS, Mexico, China, Brazilie en Europese landen zoals Nederland.
De eerste publieksactie richt zich op Nestle, Mondelez en Mars, vanwege hun onvermogen om ervoor te zorgen dat de vrouwen die de cacao voor hun chocolade verbouwen fatsoenlijk behandeld worden. Vandaag publiceert Oxfam Novib ook een speciale briefing Mars, Mondelez and Nestle and the Fight for Women’s Rights. Daarin vertellen vrouwen over de ongelijkheid waarmee zij te kampen hebben. Oxfam Novib roept deze drie bedrijven op om meer te investeren in vrouwen. Zij moeten beter zicht hebben op hoe vrouwen in hun leveringsketens worden behandeld. Deze bedrijven moeten een actieplan maken om de ongelijkheid van vrouwen in hun leveringsketens aan te pakken en samen met anderen belangrijke spelers in de keten de positie van vrouwen verbeteren.