Albert Heijn introduceert vanaf deze week de Buurtroute. Dit initiatief koppelt bezorgmomenten van buurtbewoners aan elkaar. Hierdoor rijden bezorgers minder kilometers, wordt thuisbezorgen efficiënter en vooral ook duurzamer omdat er minder CO2-uitstoot plaatsvindt.
Vanuit de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ wil Albert Heijn een betekenisvolle bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Om dat laatste te realiseren wordt op allerlei terreinen de CO2-uitstoot gereduceerd. Met het nieuwe initiatief van Albert Heijn, de Buurtroute, worden bezorgmomenten van buurtbewoners aan elkaar gekoppeld. Bij het kiezen van een bezorgmoment – online of in de app – kunnen klanten zien op welke momenten een bezorger al in de buurt is. Als zij ook kiezen voor dit bezorgmoment, wordt er efficiënter en duurzamer gereden. Albert Heijn verwacht hiermee meer dan een half miljoen kilometer minder te rijden met de bezorgauto’s.
Van datumprikker naar automatische optimalisatie
Albert Heijn heeft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat klanten bereid zijn om te kiezen voor een ‘buurtmoment’ en daarmee bij te dragen aan het verduurzamen van de bezorgdienst.
In 2022 werd het idee geboren en testte het bedrijf het initiatief. Klanten vulden toen een datumprikker in waarop Albert Heijn bezorgmomenten op elkaar liet aansluiten. Zo werd rijden met de bezorgbussen efficiënter en duurzamer. Het bundelen gebeurt vol automatisch met een slim algoritme. Dit algoritme berekent realtime welke bezorgmomenten het meest efficiënt en duurzaam zijn vanuit de optimale bezorgroute. Kiest een klant een ‘buurtmoment’ uit de Buurtroute dan worden er voor die klant minder kilometers gereden dan andere bezorgmomenten.