The Ecodiamond Company in Amsterdam is uitgeroepen tot ING Starter van de Maand februari.  Het initiatief om “lab-grown” diamanten, die conflictvrij, duurzaam en ecologisch verantwoord geproduceerd worden op de markt te brengen, stamt van begin 2013.

 Verkort proces

“Het enige verschil tussen een gedolven en een laboratorium gegroeide -diamant is de oorsprong van beide.” vertelt mede-initiatiefnemer Michiel Gosens. “Beide hebben exact dezelfde fysische, chemische en optische eigenschappen en zien het licht als  ruwe diamanten.

 Markt

Het maken van diamanten voor sieraden in een laboratorium is een relatief nieuwe techniek. Toen de initiatiefnemers  het idee kregen, hebben ze de mogelijkheden uitgebreid onderzocht. “Het marktonderzoek bevestigde dat er een markt voor is en onze inventarisatie naar een laboratorium lukte ook. We hebben bewust gekozen voor verschillende hoogwaardige gemmologische laboratoria. Daarnaast is er een keuze gemaakt om de markt op diverse manieren te benaderen. Zo bieden we producten voor juweliers en edelsmeden, werken we samen met high end fashion labels en ontwikkelen we een eigen collectie in samenspraak met verschillende partners.”

Financiering

“Dat de ING wilde financieren was doorslaggevend. Je moet eerst een voorraad opbouwen en je maakt andere kosten,” aldus Gosens. “We hebben zelf ook geïnvesteerd en het is een goed signaal naar investeerders als blijkt dat de bank er ook in gelooft.”

Internationaal

The Ecodiamond Company is  begonnen met twee man in Nederland, maar al snel is de organisatie versterkt naar een internationaal team in Amsterdam en in Barcelona. “In Nederland praten we met juweliers en edelsmeden. Daarnaast zien we een sterke vraag bij fashion designers. We investeren in een internationaal netwerk van resellers.en fashion labels. Zo hebben we partners  in Spanje, Italië, Frankrijk, Hong Kong en lopen er gesprekken in Dubai, Turkije, Duitsland, de Golfstaten en Mexico.”

Groei

Op een beurs in Italië bleek het weer: Men kent het product nog niet of nauwelijks. De concurrentie in Europa is er niet. De techniek om eraan te komen is uniek en kostbaar. Daar is maar moeilijk aan te komen. Wereldwijd zijn er slechts enkele aanbieders die zo’n hoogwaardige 100% diamant kunnen aanbieden. “Wij hebben zeer sterke relaties met de aanbieders van de beste diamanten en dat geeft ons een unieke positie.”

Aanvullend

“Wat we bieden is aanvullend op de traditionele markt. We zitten aanbieders van natuurlijke diamanten niet in de weg. De verkopen aan juweliers, aan goudsmeden beginnen te lopen. Door het ecologische karakter zijn onze diamanten “real” love diamonds. Daarom brengen we met onze partner  Parship  een Valentijnsactie: een Valentijnsring ontworpen door juwelier Wiewel in de Jacob Obrechtstraat in Amsterdam.”

Meer informatie over de ING Starter van de Maand:

http://ecodiamondcompany.com/

www.ing.nl/startervandemaand