“De feedback van onze klanten is enorm. Ruim eenderde kijkt naar deze labels, de helft wil dat we ze op meer producten aanbrengen.” Dat was ook het oorspronkelijk voornemen van Tesco-topman Sir Terry Leahy. Hij beloofde in januari 2007 alle huismerkproducten te labelen, om de klant zo goed mogelijk te informeren. Maar wanneer de milieubewuste klant bij Tesco koning is, kan de woordvoerster niet zeggen. “We wachten eerst de evaluatie af.”
Andere Europese supermarkten werken eveneens aan CO-labeling. Migros in Zwitersland, Ica in Zweden en het Franse supermarktconcern Casino. De initiatieven verlopen lang niet altijd even soepel. Het streven van Casino bijvoorbeeld om al in 2007 de klanten te informeren over de voetafdruk voor enkele honderden producten, is nog steeds niet gehaald. Dat is verklaarbaar. Het berekenen van de milieubelasting van individuele producten is theoretisch mogelijk, maar vaak bijzonder ingewikkeld en dus kostbaar, is de conclusie van een recente Nederlandse studie. De studie is verricht door de Stichting Duurzame Voedingsmiddelenketen, een organisatie van grote bedrijven uit de voedingssector als Unilever en Nutreco, maar ook Albert Heijn, Wageningen Universiteit en Milieu Centraal.