Orange Business en Tēnaka, een bedrijf dat wereldwijd maritieme ecosystemen herstelt en beschermt, zijn een samenwerking aangegaan voor het herstel van 5.000 m2 koraalrif in beveiligd marien gebied in de Coral Reef Triangle in Maleisië.
Tēnaka’s project beschermt en behoudt kritisch bedreigde diersoorten, terwijl het de economische onafhankelijkheid van kustgemeenschappen ondersteunt. Het Tēnaka project draagt bij aan de lokale voedselzekerheid en werkgelegenheid, dankzij het toerisme en de visserijen.
Met deze samenwerking versnelt Orange Business de digitale transformatie van Tēnaka, waardoor de efficiëntie van de dagelijkse activiteiten verhoogt. Orange Business biedt toegang tot volledig geautomatiseerde datasets, van de verzameling tot de visualisering ervan, met op AI gebaseerde data-analyses als gevolg.
De op bijna real-time datagebaseerde aanpak verhoogt de efficiëntie van het Tēnaka programma. Data en beeldmateriaal worden direct naar wetenschappers gestuurd, waardoor zij 24/7 toegang hebben tot data en meer tijd hebben voor de restoratie van beschadigde koraalriffen.
Wetenschappelijke monitoring van de koraalriffen
Het project wordt mogelijk gemaakt door een Yuccalab-station voor maritiem onderzoek, bestaande uit twee modules: een drijvende boei, aangedreven door zonne-energie, en een 360° monitoring apparaat uitgerust met waterdichte camera’s die zich onder water bevinden. Een kabel zorgt voor de nodige stroom voor de overdracht van data.
Het onderzoeksstation en de camera zijn verbonden op het lokale mobiele netwerk via een Orange Business 4G SIM-kaart. Deze verbinding draagt dagelijks beelden over naar een Microsoft Azure-account, beheerd door Orange Business. De gegevensoverdracht is beveiligd met Netskope SSE technologie en NewEdge infrastructuur.
Eenmaal in de cloud worden de beelden geanalyseerd door een AI-algoritme. Dit algoritme herkent en kwantificeert automatisch tot 17 soorten vissen, ongewervelde dieren en megafauna die naar de riffen zijn teruggekeerd.
Orange Business maakt gebruik van hun partner Netskope’s For Good programma dat het ontwerp en het beveiligingsplatform levert. Tegelijkertijd ontvangen ze gratis Azure-krediet van Microsoft als onderdeel van hun Startups Founders Hub Program.
“Het regenereren van de oceaan is de beste oplossing voor het verzachten van de klimaat- en biodiversiteitscrisis. De technologie van Orange Business zorgt voor cruciale expertise om onze activiteiten op te schalen en een wereldwijde impact te bereiken”, legt Anne-Sophie Roux uit, oprichtster van Tēnaka.
“We willen graag deel uitmaken van de oplossing voor een milieu-uitdaging. Werknemers wereldwijd ondersteunen dit initiatief van Tēnaka voor het behoud en herstel van koraalecosystemen – waar onze technische en digitale diensten een verschil kunnen maken en een positieve impact kunnen achterlaten”, aldus Kristof Symons, Executive Vice President International, bij Orange Business.
Voor meer informatie en updates over het ‘Let’s revive’ programma, klik hier.
Over Orange Business
Orange Business, de ondernemingsdivisie van de Orange Group, is een toonaangevende netwerk- en digitale integrator die klanten ondersteunt bij het creëren van positieve impact en digitale bedrijven. De gecombineerde kracht van zijn next-generation connectiviteit, cloud en cybersecurity expertise, platformen en partners biedt de basis voor ondernemingen over de hele wereld. Met 30.000 werknemers in 65 landen maakt Orange Business de transformatie van zijn klanten mogelijk door de coördinatie van end-to-end veilige digitale infrastructuur. De ervaring van werknemers, klanten en bedrijven staat hierbij centraal. Meer dan 3.000 multinationale ondernemingen, evenals twee miljoen professionals, bedrijven en lokale gemeenschappen in Frankrijk zetten hun vertrouwen in Orange Business.
Orange is een van ’s werelds grootste telecombedrijven met een omzet van 43,5 miljard euro in 2022 en 296 miljoen klanten wereldwijd op 30 september 2023. In februari 2023 presenteerde de Groep zijn strategisch plan “Lead the Future”, gebouwd op een nieuw bedrijfsmodel en geleid door verantwoordelijkheid en efficiëntie. “Lead the Future” maakt gebruik van uitstekende netwerken om het leiderschap van Orange op het gebied van servicekwaliteit te versterken.