Wat is sustainable marketing?
Tot voor kort hebben bedrijven overal ter wereld goederen geproduceerd en verkocht alsof er geen morgen was. Dit lijkt te veranderen.
Meer bedrijven gaan op lange termijn denken en streven ernaar ethisch en doelgericht te worden. Zij erkennen de groeiende vraag naar duurzame producten en proberen daaraan tegemoet te komen.
Duurzame marketing helpt je bedrijf aan zijn klanten te communiceren dat het geeft om toekomstige generaties en waar zij mee te maken krijgen. Het is jouw manier om te laten zien dat je merk zich bewust is van zijn sociale en milieu-impact en deze probeert te verbeteren.
Waarom moet je je in 2022 richten op sustainable marketing?
In tegenstelling tot andere marketingtrends zal duurzaamheid niet snel verdwijnen. Hoe meer consumenten leren over het klimaat en hoe verschillende industrieën het klimaat beïnvloeden, hoe minder vergevingsgezind ze worden.
Amazon-moeheid staat op het punt een nieuw fenomeen te worden, ongeveer 40% van de jonge klanten erkent nu al dat ze zich schuldig voelen na een impulsieve aankoop van goederen van lage kwaliteit van onethische bedrijven.
De nieuwe generatie wordt zich bewust van hoe hun koopgedrag en levensstijl de planeet beïnvloeden, en ze willen hun waarden niet meer inruilen voor gemak. Zoomers kijken kritisch naar merken voordat ze er kopen.
68% van de jonge consumenten zegt dat ze weg zouden lopen bij een winkelier die betrapt wordt op het schenden van mensenrechten of milieuwetten. Zelfs de meest gerenommeerde merken krijgen te maken met verzet wanneer hun onethische productiemethoden aan het licht komen.
Maar duurzame marketing heeft ook een zonnige kant. Het kan je bijvoorbeeld helpen:
- Een nieuwe invalshoek voor je aanbod te vinden en jouw merkpositionering te verbeteren door o.a. van SEO of linkbuilding;
- Je brand te verbeteren en je klantentrouw te vergroten;
- Onderscheiden van de concurrentie door een transparanter, op waarde gebaseerd bedrijf te worden;
- Het vertrouwen van investeerders opbouwen en behouden door aan te tonen dat jouw bedrijf een langetermijnvisie heeft.
Probeer een milieu voorvechter te zijn
Volgt jouw duurzame retailonderneming het juiste gedrag om zichzelf in de markt te promoten? Als je deze vraag beantwoordt, heb je de sleutel tot het succes van jouw eigen bedrijf in handen.
Eenvoudig gezegd: wordt een pleitbezorger voor je duurzame detailhandel. Praat meer over hoe duurzaamheid in bedrijven kan leiden tot het redden van de planeet en het verbeteren van de levensstijl van mensen. Doneer bijvoorbeeld een deel van je winst aan een groen goed doel. Probeer groene bedrijven of bekende influencers te volgen in elke activiteit van je bedrijf.
Als je een voorvechter van het milieu wordt, streef je ernaar om boven alles milieuvriendelijke beslissingen te nemen. Elke beslissing die je duurzame retailbedrijf neemt, is erop gericht de samenleving te helpen.