Veel supermarktketens presteren dit jaar slechter met het aanbod van biologische producten; het gemiddelde daalde met twaalf procent van 65 naar 57. De grootste dalers zijn Albert Heijn, Vomar en Golff, met zo’n 30 producten per winkel minder. Gelukkig zijn er ook supermarkten die het beter doen; de grootste stijger, Dirk van den Broek, wist zijn biologisch assortiment vrijwel te verdubbelen. Coop Dunnink in De Wijk (Drenthe) is voor het vierde achtereenvolgende jaar de winnaar van de EKO-Award, met 439 verschillende biologische producten op de schappen, 23 producten méér dan vorig jaar. Coop Dunnink toont dat het dus wèl mogelijk is een breed assortiment te realiseren en is daarmee een positief voorbeeld voor andere supermarkten.
Wie: Milieudefensie en Koffiecoalitie met Victoria Koblenko
Wat: Uitreiking EKO Award met presentatie onderzoeksresultaten
Waar/wanneer: Coop Dunnink, Dorpsstraat 62, De Wijk (Drenthe), dinsdag 1 november, 13.00 uur
Nederlandse supermarkten bieden hun klanten een schraal aanbod; gemiddeld 57 EKO-producten op een gemiddeld assortiment van 15.000 producten. Onze supermarktsector behoort tot de hekkensluiters binnen Europa; in omringende landen bieden koplopers hun klanten 1100 á 1400 biologische producten aan. Sinds het losbarsten van de prijzenslag bezuinigen diverse ketens op de kwaliteit van hun aanbod. Het dalend aantal biologische producten is zo een rechtstreeks gevolg van de prijzenoorlog die de supermarkten in een neerwaartse spiraal brengt. Hiermee wordt voorbijgegaan aan de wens van veel consumenten; de totale besteding aan biologische producten neemt namelijk niet af. Mensen gaan dus meer naar natuurvoedingswinkels en andere biologische speciaalzaken voor hun EKO-producten.
De Koffiecoalitie telt in supermarkten de onafhankelijk gecertificeerde koffieproducten, geproduceerd met respect voor koffieplukkers en milieu. Hoewel het EKO-aanbod bij AH dit jaar is gedaald, staat de keten met een gemiddelde van 18 gecertificeerde koffieproducten op de eerste plaats. De AH aan de Menton Passage in Haarlem heeft met 46 gecertificeerde koffieproducten de Koffie Cup gewonnen. De Koffiecoalitie roept supermarktketens op verantwoordelijkheid te nemen voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden op de plantages waar hun huismerkkoffie vandaan komt. Albert Heijn en C1000 geven hierin het goede voorbeeld. Andere ketens, zoals Konmar, Edah en Plus hebben de 1e stap gezet naar een duurzamer koffiesector. Achterblijvers Aldi en Lidl krijgen dit najaar extra aandacht.