Supermarkten, aangesloten bij het CBL, zetten een volgende stap in de verduurzaming van de cashewketen. Daarom hebben zij een gezamenlijke doelstelling afgesproken: per 2030 zijn de huismerk cashew-snacknoten duurzaam gecertificeerd. Supermarkten hebben de verduurzaming van het assortiment hoog op de agenda staan en werken daarin nauw samen met de (toe)leveranciers. Zo zetten zij voortdurend in op het terugdringen van de natuur- en klimaatimpact in de voedselketen, maar ook op het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Alle bedrijven in Europa staan aan de vooravond van belangrijke wetgeving die veel impact gaat hebben. In 2027 moeten alle grote bedrijven voldoen aan de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Dat zijn zorgvuldigheidsvereisten om risico’s in ketens te kennen en op te lossen. Binnen ketens is het verduurzamen van grondstoffen een belangrijke pijler. De cashewketen kent daarbij diverse risico’s en impacts, bijvoorbeeld gericht op watergebruik, CO2-uitstoot, leefbaar inkomen en kinderarbeid. Supermarkten zien mogelijkheden om deze risico’s en impact te mitigeren, daarom is besloten dat er gezamenlijk ingezet wordt op verdere verduurzaming van deze keten.
Gezamenlijke doelstelling
Resultaat daarvan is dat supermarkten hebben afgesproken dat per 2030 de huismerk cashew-snacknoten duurzaam gecertificeerd zullen zijn. De cashewnoten zijn duurzaam gecertificeerd als deze voldoen aan de certificeringsvereisten volgens de zogeheten ‘Cashew Basket of Standards’ voor boeren en verwerkers. Je kunt dan denken aan certificeringen als Rainforest Alliance, Fairtrade, Sustainably Grown Certified of een equivalent daarvan.
Complexiteit cashewketen: verder onderzoek nodig
De cashewketen geldt als een complexe keten. Cashewnoten worden veelal geproduceerd door miljoenen kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden en worden vervolgens via een ingewikkeld netwerk verkocht en getransporteerd. De herkomst van de cashewnoten is daarom vaak lastig te achterhalen. Omdat de aard van deze keten aanleiding geeft tot verder onderzoek op een aantal duurzaamheidsvraagstukken, hebben de supermarkten, aangesloten bij het CBL, besloten hier verder onderzoek naar te doen.