Supermarkten kiloknallen hard door, maar laten de groeiende groep klanten die biologisch diervriendelijker vlees willen, in de kou staan. Dit blijkt uit een analyse van de reclamefolders van de 8 grootste supermarktketens over het eerste half jaar van 2013 ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Terwijl het aantal afprijzingen van goedkoop industrievlees met 22% steeg naar 1.454, kelderde het aantal aanbiedingen van biologisch vlees juist met meer dan de helft van 67 naar slechts 30. “Ondanks allerlei beloftes zijn de supermarkten de plofkip en het knalvarken juist nóg vaker als klantenlokkertje gaan gebruiken. Ze vergeten daarbij kennelijk dat minder maar beter vlees een duidelijke trend is onder hun klanten, zelfs dwars tegen de economische crisis in. Uiteindelijk betalen de dieren de prijs voor goedkoop vlees”, aldus Wakker Dier.
Wakker Dier analyseert al jaren de reclamefolders van de grootste supermarktketens: Albert Heijn, Jumbo, C1000, Aldi, Dirk, Lidl, Plus en Emté, samen goed voor meer dan 80% van de omzet in de retail. Bij elkaar werden in de reclamefolders in 2013 1.634 vleesreclames gezien. Varkensvlees was verreweg het vaakst afgeprijsd. Het aantal afprijzingen van rundvlees en (plof)kip groeide echter sterker. De diepste vleesstunts daalden in aantal; dit betreft het aantal afprijzingen van vlees waardoor het nog goedkoper wordt dan de gemiddelde prijs van kattenvoer (€4.12/kg). Maar het aantal prijsstunts met meer dan 50% korting steeg juist. Er waren ook enkele positieve ontwikkelingen. Het aantal aanbiedingen met vleesvervangers is licht gestegen. Ook het aantal aanbiedingen met vlees met 1 BeterLeven ster steeg.
Het is opmerkelijk dat de duidelijke trend bij consumenten voor minder, duurzamer en diervriendelijker vlees, niet in de reclamefolders is terug te zien. Uit de Monitor Duurzaam Voedsel die vorige maand werd gepubliceerd blijkt een duidelijke stijging in duurzame aankopen van consumenten. Zo bleek de verkoop van biologisch vlees met 9% te zijn gestegen en die van vleeswaren zelfs met 38%. Supermarkten blijven hun klanten echter eenzijdig plofkip voorschotelen en dreigen daarmee de duurzame trend te missen.