Ook op andere onderdelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen schieten supermarktketens als Albert Heijn, Laurus en C1000 tekort. Hierbij gaat het onder meer om de verkoop van producten met milieukeur, voedingsmiddelen die vrij zijn van genetische modificatie, diervriendelijk geproduceerd vlees en van streekproducten.
‘Verantwoord geproduceerde producten worden weggedrukt door andere, veel goedkopere producten.’ De concurrentieslag tussen supermarkten heeft de prijsverschillen met 10 tot 15% vergroot, aldus de stichting. Het dichten van de prijzenkloof noemt Natuur en Milieu cruciaal om de verantwoorde producten ‘uit het rariteitenkabinet te verlossen’.
In vergelijking met het gemiddelde doen de grote Nederlandse supermarktketens het relatief goed, zegt Natuur en Milieu. Toch blijkt dat vergelijkbare supermarkten in andere EU-landen vaak twee keer zoveel verantwoorde producten in de schappen hebben liggen.
In de publicatie worden onder meer het Britse Tesco , het Belgische Delhaize , Migros uit Zwitserland en ICA uit Zweden aangehaald. Natuur en Milieu roemt de actieve houding (50% meer acties) van deze buitenlandse supermarktondernemingen. Deze ondernemingen zijn bovendien veel opener in hun communicatie naar de klant.
Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) hebben supermarkten het maatschappelijk verantwoord ondernemen wel degelijk hoog in het vaandel staan. De koepelorganisatie van supermarkten trekt de betrouwbaarheid van onderzoek door maatschappelijke organisaties zoals Natuur en Milieu in twijfel.
Bovendien sluiten ‘veel van hun wensen niet aan bij datgene wat de consument in de winkel belangrijk vindt’. Het CBL verdedigt zich daarnaast door te stellen dat supermarkten onmogelijk alles tegelijk kunnen aanpakken. De maatschappelijke organisaties willen ’te veel en te snel’.